|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Inspecties | gezondheid, CVTI |
Monsternemingen en analyses |
Controles bij invoer |
Fraude- bestrijding |
Barometers |
Externe audits Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
01.06.2018
Audits door nationale instanties In 2017 hebben nationale instanties verschillende audits of evaluaties uitgevoerd bij het FAVV.
Audits van de Europese Commissie In 2017 heeft de Directie Health and Food Audits and Analysis van DG Gezondheid zes missies uitgevoerd bij de Belgische overheid: vijf informatiemissies en een audit. De vijf informatiemissies hadden respectievelijk betrekking op:
De audit zelf had betrekking op de controlesystemen in de biologische productie en op de etikettering van biologische producten. De vijf informatiemissies werden door het FAVV gecoördineerd (in samenwerking met de FOD Volksgezondheid, het Geneesmiddelenagentschap en de BAPCOC - Belgische Commissie voor de coördinatie van het antibioticabeleid - voor wat de missie betreffende de antimicrobiële resistentie betreft), terwijl de audit betreffende de biologische productie werd gecoördineerd door de ter zake bevoegde regionale overheid. Tot op heden hebben enkel de missies betreffende de officiële controles in de diervoedersector enerzijds, en anderzijds de synergieën tussen de officiële controles, autocontroles en privécertificeringsystemen tot een definitieve conclusie geleid. De missie met betrekking tot de risicopreventie en het toezicht inzake aviaire influenza maakt deel uit van een reeks missies uitgevoerd in vijf Lidstaten en zal niet in een specifiek verslag aan bod komen. De Commissie zal immers een globaal verslag opmaken na afloop van alle missie. Voor de controle op diervoederbedrijven wordt in het verslag benadrukt dat, over het geheel genomen, er een geavanceerd, gestructureerd en gecentraliseerd systeem van maatregelen bestaat, waarbij verzekerd wordt dat de planning en het instellen van officiële controles op risico’s gebaseerd is. Dit systeem is zeer degelijk wat het officiële bemonsteringsprogramma betreft. Een ander sterk punt van het systeem ligt in het vermogen om nieuwe exploitanten van diervoederbedrijven (en in te voeren diervoeders) te identificeren en de verzekering te geven dat de adequate controles worden uitgevoerd in functie van de risico’s met betrekking tot de uitgevoerde activiteiten (of tot de in te voeren producten). Het verslag vermeldt echter dat de HACCP-plannen van de diervoederbedrijven weinig aangewend worden om de voornaamste risico’s aan te pakken tijdens inspecties en dat sommige gegevens betreffende de bemonsteringsmethode onvolledig geregistreerd worden bij de officiële bemonstering. Met betrekking tot de missie over de synergieën tussen de officiële controles, de autocontroles en de privécertificatiesystemen heeft de Commissie samen met het FAVV kunnen vaststellen dat de vereisten van de privésystemen en gidsen niet volledig overeenstemden. Daarom heeft het Agentschap beslist de risicobeoordeling voor de planning van de officiële controles en de uitvoering ervan op het vlak van de overeenstemming van de beheerssystemen voor de voedselveiligheid enkel op de nationale gidsen te baseren. Door deze beslissing wordt het synergieniveau tussen de officiële controles en deze uitgevoerd door de privésector in het kader van de certificering van exploitanten van levensmiddelenbedrijven krachtens een door derden vrijwillige certificeringsnorm of normen ingesteld door bedrijven, zoals grote supermarktketens voor levensmiddelen, beperkt tot een bemonstering of tot sectoractiviteiten waarvoor er geen goedgekeurde nationale gids bestaat. Het Agentschap blijft echter verder zoeken naar mogelijkheden om bepaalde privésystemen voor voedselveiligheidsnormen beter te integreren in het nationale controlesysteem gebaseerd op de risico’s voor de exploitanten in de voedingssector. In de voorlopige conclusies van de missie met betrekking tot de besmetting van eieren en vlees van gevogelte door een niet-toegelaten stof (fipronil) wordt vermeld dat de Belgische bevoegde overheid onverwijld uitgebreide maatregelen getroffen heeft nadat een exploitant van een levensmiddelenbedrijf haar op de hoogte gebracht heeft dat voormelde stof in eieren aanwezig was. De noodmaatregelen die België ingesteld heeft zijn doeltreffend gebleken en hierdoor kon het incident veroorzaakt door de besmetting van eieren en eiproducten door fipronil worden aangepakt. De Commissie heeft echter de aandacht gevestigd op het feit dat de communicatie met Nederland efficiënter had kunnen zijn. De conclusies van de missies betreffende de aanpak van de antimicrobiële resistentie en de biologische productie worden nog onderzocht door de respectievelijke bevoegde autoriteiten. De definitieve verslagen van de vermelde missies zijn beschikbaar of worden beschikbaar gesteld op de website van de Europese commissie. Inspecties en audits door derde landen Het FAVV werd ook geauditeerd door derde landen met het oog op het behoud en de uitbreiding van onze exportmarkten. In 2017 hebben 12 delegaties uit Cuba, China, Zuid-Korea, Thailand, Mexico, Vietnam, Japan, Rusland en de Verenigde Staten ons land bezocht in het kader van de export van planten, dieren, diervoeders en bepaalde voedingsmiddelen. Negen delegaties hebben een audit uitgevoerd om het controlesysteem van het FAVV in dit verband te evalueren. |
|