|
Distributie van levensmiddelen Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
24.01.2020
Groothandel levensmiddelen
Hieronder wordt verstaan: de inkoop van melk, de inkoop van rauwe melk door een operator bij een producent, de inkoop, opslag, verpakking en/of groothandel in levensmiddelen (groenten, fruit, granen, aardappelen...).
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne |
1.188 |
90,1 |
Autocontrolesysteem |
982 |
89,3 |
Traceerbaarheid |
808 |
92,6 |
Fytosanitaire controle |
138 |
Niet van toepassing |
Etikettering |
2.387 |
90,9 |
Nevenproducten van levensmiddelen |
322 |
99,7 |
Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) |
5.687 |
91,2 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
305 |
PV's |
89 |
Inbeslagnemingen |
31 |
Tijdelijke sluitingen |
1 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
3 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
8 |
Andere |
11 |
Totaal |
448 |
De inspectieresultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2016.
Allergenen in niet-voorverpakte levensmiddelen
Verordening (EU) nr. 1169/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten stelt dat het voor niet-voorverpakte levensmiddelen vanaf 13 december 2013 verplicht is de allergeneninformatie te kunnen geven.
In het koninklijk besluit van 17 juli 2014 tot vaststelling van de bepalingen inzake de mededeling van bepaalde stoffen en producten die allergieën of intoleranties veroorzaken voor niet-voorverpakte levensmiddelen wordt duidelijk beschreven hoe de overdracht van allergeneninformatie kan gebeuren en wat de voorwaarden zijn.
Het gaat hier om alle niet-voorverpakte levensmiddelen die rechtstreeks aangeboden worden aan de eindconsument bijvoorbeeld in supermarkten, slagerijen, bakkerijen, kruidenierszaken, traiteurs, restaurants, grootkeukens, kinderdagverblijven, …
De allergeneninformatie kan op twee manieren gebeuren. De eerste optie is schriftelijk. Daarbij moet de allergeneninformatie schriftelijk en duidelijk leesbaar worden aangebracht op de plaats waar het levensmiddel te koop wordt aangeboden en wel zo dat de vermelding vrij en gemakkelijk toegankelijk is voordat de aankoop plaatsvindt. De tweede optie is mondeling, waarbij de allergeneninformatie op verzoek van de consument zonder uitstel wordt meegedeeld, op de plaats waar het levensmiddel zich bevindt en voordat de aankoop plaatsvindt.
Een omzendbrief en ‘quick start’-fiches over allergenen en de overdracht van allergeneninformatie zijn beschikbaar op de website van het FAVV.
Sedert 2015 voert het FAVV controles uit op de overdracht van allergeneninformatie onder de vorm van inspecties aan de hand van checklists: twee vragen werden opgenomen in de checklist “infrastructuur, inrichting en hygiëne”. De resultaten werden in de loop der tijd wel beter, van ongeveer 60 % niet-conform in 2015 naar 50 % in 2017, maar de verbetering is te gering en te traag en daarom werd besloten om vanaf 1 oktober 2017 de weging van de betreffende vragen te verhogen. Hierdoor zullen bij non-conformiteiten sneller maatregelen kunnen genomen worden.
Gezien de korte periode sinds de wijziging van de weging is het momenteel niet mogelijk definitieve conclusies te trekken over de impact ervan. In 2018 zal het FAVV van start gaan met het uitwerken van animatiefilmpjes die enkele onderwerpen op een eenvoudige manier uitleggen. Het eerste filmpje zal focussen op allergenen en de overdracht van allergeneninformatie.
|
Slagerijen
Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante slagerijen, met inbegrip van de slagerijen die een toelating hebben om de wervelkolom te verwijderen (in het kader van de BSE-bestrijding).
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
1.960 |
58,6 |
Traceerbaarheid |
1.774 |
86,8 |
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie |
1.715 |
90,6 |
Etikettering |
1.083 |
83,3 |
Totaal |
6.532 |
78,7 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
709 |
PV's |
226 |
Inbeslagnemingen |
39 |
Tijdelijke sluitingen |
4 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
1 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
12 |
Andere |
19 |
Totaal |
1.010 |
De resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2016, behalve voor de inspecties op “Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole” die minder goed waren.
De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de slagerijen hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (42,3% in geval van mondelinge overdracht en 22,1% in geval van schriftelijke overdracht);
- het ontbreken van de analyse van het jaarlijks verplicht monster van gehakt of vleesbereiding op basis van gehakt vlees (19,0%); en
- de onvoldoende properheid van de oppervlakken in contact met levensmiddelen (16,4%).
Viswinkels
Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken van visserij- en aquacultuurproducten.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
311 |
68,5 |
Traceerbaarheid |
225 |
92,9 |
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie |
230 |
77,0 |
Etikettering |
169 |
79,3 |
Totaal |
935 |
78,4 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
133 |
PV's |
33 |
Inbeslagnemingen |
8 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
3 |
Andere |
1 |
Totaal |
178 |
De resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2016, behalve voor de inspecties van “Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole” die minder goed waren.
De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de viswinkels hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (46,5% in geval van mondelinge overdracht en 23,5% in geval van schriftelijke overdracht);
- het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (7,5%); en
- het ontdooien dat niet onder gepaste omstandigheden gebeurt (6,2%).
Bakkerijen
Hieronder vallen de niet-ambulante detailhandelszaken van brood en patisserie.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
1.276 |
57,5 |
Traceerbaarheid |
963 |
84,9 |
Etikettering |
381 |
76,1 |
Totaal |
2.620 |
70,3 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
463 |
PV's |
177 |
Inbeslagnemingen |
11 |
Tijdelijke sluitingen |
15 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
10 |
Andere |
4 |
Totaal |
680 |
Deze resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2016 behalve voor de inspecties m.b.t. de “Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole” die minder goed zijn.
De vaakst voorkomende zware non-conformiteiten bij detailhandelaars van bakkerij- en banketbakkersproducten hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (54,6% in geval van mondelinge overdracht en 31,6% in geval van schriftelijke overdracht);
- onvoldoende netheid van oppervlakten die in contact komen met levensmiddelen (14,2%); en
- de niet-naleving van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (12,2%).
Overige detailhandel
Hieronder vallen de overige ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken, met inbegrip van automatenwinkels en hun beheerders, distributiecentrales en voedselbanken.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne |
24 |
87,5 |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
7.091 |
72,9 |
Traceerbaarheid |
4.392 |
87,0 |
Etikettering |
4.373 |
76,1 |
Totaal |
15.880 |
77,7 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
2.235 |
PV's |
650 |
Inbeslagnemingen |
162 |
Tijdelijke sluitingen |
13 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
3 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
46 |
Andere |
44 |
Totaal |
3.153 |
Over het algemeen zijn de resultaten iets minder goed dan in 2016.
Bij de ambulanten waren de resultaten voor "Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole" het minst goed. De meest voorkomende zware non-conformiteiten hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie die aan de klant word gecommuniceerd of onjuiste of onvoldoende informatie (58,1% in geval van mondelinge overdracht en 25,0% in geval van schriftelijke overdracht) ;
- het ontbreken van voorzieningen voor het wassen van de handen met stromend water en/of vloeibare zeep en/of een hygiënisch handdroogsysteem (25,3%) ;
- het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (16,8%) ; en
- gebrekkige persoonlijke hygiëne en/of het dragen van ongeschikte of vuile kledij (5,4%).
Transport
Hieronder valt het diepgevroren, gekoeld en ongekoeld transport van levensmiddelen. De controles op het vervoer van levensmiddelen worden transversaal uitgevoerd binnen de volledige voedselketen. De wegcontroles vinden plaats in gans België, onafhankelijk van de sector waartoe de activiteit van de operator die verantwoordelijk is voor de vervoerde producten behoort (primaire productie, verwerking of distributie). Controles op het vervoer van levensmiddelen worden ook uitgevoerd bij de operatoren zelf wanneer producten worden geleverd of verzonden.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Transport |
1.809 |
89,9 |
Totaal |
1.809 |
89,9 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
149 |
PV's |
50 |
Inbeslagnemingen |
20 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
1 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
4 |
Andere |
8 |
Totaal |
232 |
Deze resultaten zijn vergelijkbaar met de resultaten van 2016.
De voornaamste non-conformiteiten hadden betrekking op:
- het ontbreken van het gezondheids- of identificatiemerk op levensmiddelen van dierlijke oorsprong die vervaardigd en/of rechtstreeks verpakt zijn in een erkende inrichting (7,1%);
- de niet-bescherming van de producten tegen iedere vorm van besmetting (2,1%); en
- de niet-naleving van de koudeketen tijdens het vervoer (2,0%).
|
|