|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Inspecties | gezondheid, CVTI |
Monsternemingen en analyses |
Controles bij invoer |
Fraude- bestrijding |
Administratieve vereenvoudiging Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
20.06.2019 Het FAVV streeft ernaar om de reglementering en de daarmee samenhangende verplichtingen zo bevattelijk en toegankelijk mogelijk te houden. Daarom worden altijd niet alleen op het vlak van informatie en sensibilisering van de operatoren heel wat inspanningen geleverd, maar ook op wetgevend en procedureel vlak. In de businessplannen neemt de administratieve vereenvoudiging een prominente plaats in. Eind 2017 werd daarom opnieuw een rondvraag gelanceerd waarbij de sectoren hun voorstellen rond dit onderwerp konden aanbrengen. Tot nu toe werden onder meer de volgende vereenvoudigingen gerealiseerd. Versoepelingen in het kader van autocontrole in de sector B2C Het FAVV hecht veel belang aan de kleine ondernemingen. In dat kader werden en worden heel wat versoepelingen toegekend aan deze kleine ondernemingen. Enkele belangrijke verwezenlijkingen in dit kader zijn:
Ontwikkeling van een interactieve portaal voor het publiek en de operatoren De portaalsite Foodweb laat het publiek toe de registratie van operatoren en de resultaten van de controles in de bedrijven die behoren tot de distributie en de horeca te bekijken. De operatoren kunnen via een beveiligde toegang hun administratieve gegevens betreffende hun registratie bij het FAVV consulteren, de activiteiten van hun bedrijf (bedrijven) wijzigen (2.000 operatoren in 2018), de controlechecklisten, de analyseresultaten, hun autocontrolestatus, te downloaden facturen en hun financiƫle status consulteren, hun jaarlijkse aangifte voor de heffingen invoeren, ad hoc documentatie raadplegen evenals de historiek van hun jaarlijkse aangifte,... De operatoren worden uitgenodigd hun e-mailadres door te geven en te valideren (33% van de betrokken operatoren in 2016, 43 % in 2017, en 44% in 2018) en om ervoor te kiezen hun facturen per e-mail te ontvangen (20% van de operatoren). Via de applicatie BECERT kunnen de operatoren eveneens hun elektronische certificaten aanvragen. BeCert is operationeel in alle provincies en eind 2018 konden er 153 modellen van elektronische exportcertificaten gebruikt worden. In 2018 werden op die manier reeds 16.415 certificaten afgeleverd. BeCert zal in 2019 verder worden uitgebreid met bijkomende modellen van elektronische exportcertificaten. Voor operatoren die dat wensen is een API beschikbaar waardoor een XML-uitwisseling tussen bedrijfssystemen en BeCert mogelijk is. Tijdens hun dagelijkse activiteiten waken de medewerkers van het FAVV ook over de administratieve vereenvoudiging. |
|