|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Inspecties | Voedseltoxi- infecties |
gezondheid |
Monsternemingen en analyses |
Fraude- bestrijding |
Barometers |
|
Ten dienste van de consumenten Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
27.08.2020 De consument blijft centraal staan in het beleid van het FAVV. De controleprogramma’s zijn er op gericht om de risico’s voor de consument in het traject voorafgaand aan de aankoop zo klein mogelijk te houden. Eenmaal een levensmiddel in handen van de consument is, krijgt de consument zelf ook een deel van de verantwoordelijkheid. Het is dan ook belangrijk dat de consument over alle aspecten die te maken hebben met voedselveiligheid geïnformeerd en gesensibiliseerd wordt. In 2019 weerspiegelen de cijfers goed het communicatiebeleid van het FAVV: nog dichter bij de consument staan nog beter naar hem luisteren, en hem nog beter informeren. De sociale media vormen hiertoe een steeds belangrijker instrument. Productterugroepingen en waarschuwingen: stijgende trend zet zich door in 2019 De toename van het aantal meldingen naar de consument over producten die door agrovoedingsbedrijven worden teruggeroepen zet zich door. Dit toont des te meer aan hoeveel belang het Voedselagentschap hecht aan het verstrekken van de juiste informatie aan de consument. Hetzelfde geldt voor meldingen naar de consument wanneer er iets ontbreekt op het etiket, zoals het ontbreken van de verwijzing naar de aanwezigheid van een allergeen in een levensmiddel. Bovendien is het FAVV van mening dat, wanneer een bedrijf niet snel genoeg communiceert over het terugroepen van een product naar de consument en de pers, dit een overtreding is een sanctie het gevolg zal zijn. Het doel is duidelijk: de consumenten doeltreffend informeren, vooral wanneer er een risico is voor de gezondheid. Doelgerichte communicatiecampagne bereikt een breed publiek Samen met een externe partner werd eind 2018 een grootschalige communicatiecampagne opgestart, die over drie jaar loopt. De campagne maakt gebruik van on-line media (sociale media, native advertising, een landing site waarop een aantal “hot topics” op een korte en bevattelijke manier worden toegelicht) maar ook van affiches in de stations en in de nabijheid van warenhuizen. In 2019, het eerste jaar van de campagne was de impact positief. Via de samenwerking met onze externe partner werd 1 Belg op 2 bereikt. Ook de mate van betrokkenheid werd geanalyseerd. De conclusie is dat het eerste jaar van de campagne een succes was. In 2020 gaat de campagne haar tweede jaar in. Communicatie naar de consumenten in cijfers
|
|