Distributie van levensmiddelen Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
27.04.2020
Groothandel levensmiddelen
De onderstaande tabellen geven de resultaten weer van de controles die bij de groothandelaren in levensmiddelen zijn uitgevoerd; dit betreft ook de inkoop van rauwe melk door een onderneming bij een producent, alsook de inkoop, opslag, verpakking en/of groothandel van plantaardige producten (groenten, fruit, granen, aardappelen...) die voor menselijke consumptie bestemd zijn.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne |
1.256 |
88,7 |
Autocontrolesysteem |
933 |
95,8 |
Traceerbaarheid |
1.176 |
91,2 |
Fytosanitaire controle |
161 |
Niet van toepassing |
Nevenproducten van levensmiddelen |
93 |
100 |
Totaal (inspecties ‘fytosanitaire controle’ niet inbegrepen) |
3.458 |
91,8 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
221 |
PV's |
99 |
Inbeslagnemingen |
35 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
3 |
Andere |
5 |
Totaal |
363 |
De inspectieresultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2018.
Slagerijen
Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante slagerijen, met inbegrip van de slagerijen die een toelating hebben om de wervelkolom te verwijderen (in het kader van de BSE-bestrijding).
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
1.320 |
49,5 |
Traceerbaarheid |
1.097 |
80,8 |
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie |
1.066 |
86,6 |
Totaal |
3.483 |
70,7 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
489 |
PV's |
246 |
Inbeslagnemingen |
49 |
Tijdelijke sluitingen |
8 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
2 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een ander bedrijf |
1 |
Andere |
7 |
Totaal |
802 |
De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze in 2018.
De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de slagerijen hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (29,4% in geval van mondelinge overdracht en 17,6% in geval van schriftelijke overdracht);
- de onvoldoende properheid van de oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (24,2%); en
- het ontbreken van de analyse van het jaarlijks verplicht monster van gehakt of vleesbereidingen op basis van gehakt vlees (19,4%).
Viswinkels
Hieronder vallen de ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken van visserij- en aquacultuurproducten.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
247 |
61,1 |
Traceerbaarheid |
163 |
81,0 |
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie |
166 |
70,5 |
Totaal |
576 |
69,4 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
87 |
PV's |
48 |
Inbeslagnemingen |
17 |
Tijdelijke sluitingen |
1 |
Andere |
2 |
Totaal |
155 |
De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze in 2018.
De meest voorkomende zware non-conformiteiten in de viswinkels hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (30,9% in geval van mondelinge overdracht en 13,2% in geval van schriftelijke overdracht);
- de onvoldoende properheid van de oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (14,9%); en
- het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (7,1%).
Bakkerijen
Hieronder vallen de niet-ambulante detailhandelszaken van brood en patisserie.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
1.069 |
46,3 |
Traceerbaarheid |
854 |
84,0 |
Totaal |
1.923 |
63,0 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
423 |
PV's |
190 |
Inbeslagnemingen |
22 |
Tijdelijke sluitingen |
16 |
Andere |
2 |
Totaal |
653 |
Deze resultaten zijn vergelijkbaar met deze van 2018.
De vaakst voorkomende zware non-conformiteiten bij detailhandelaars van bakkerij- en banketbakkersproducten hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie voor niet-voorverpakte levensmiddelen (38,8% in geval van mondelinge overdracht en 23,9% in geval van schriftelijke overdracht);
- onvoldoende netheid van oppervlakten die in contact komen met levensmiddelen (18,6%); en
- de niet-naleving van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (15,4%).
Overige detailhandel
Hieronder vallen de overige ambulante en niet-ambulante detailhandelszaken, met inbegrip van automatenwinkels en hun beheerders, distributiecentrales en voedselbanken.
Inspectieresultaten
|
Aantal checklists |
Gunstige checklists (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
5.554 |
63,0 |
Traceerbaarheid |
3.712 |
85,4 |
Totaal |
9.266 |
72 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
1.812 |
PV's |
778 |
Inbeslagnemingen |
280 |
Tijdelijke sluitingen |
19 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning |
11 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een ander bedrijf |
15 |
Andere |
20 |
Totaal |
2.935 |
De inspectieresultaten zijn gelijkaardig aan deze van 2018.
Bij de ambulante detailhandelszaken waren de resultaten voor "Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole" het minst goed. De meest voorkomende zware non-conformiteiten hadden betrekking op:
- de afwezigheid van allergeneninformatie die aan de klant word gecommuniceerd of onjuiste of onvoldoende informatie (30,8% in geval van mondelinge overdracht en 22,3% in geval van schriftelijke overdracht);
- het ontbreken van voorzieningen voor het wassen van de handen met stromend water en/of vloeibare zeep en/of een hygiënisch handdroogsysteem (25,8%);
- het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (18,9%);
- Een gebrekkige persoonlijke hygiëne en/of het dragen van ongeschikte of vuile kledij (5,5%).
|