|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Controles | Voedseltoxi- infecties |
gezondheid |
Fraude- bestrijding |
Barometers |
Ook in coronatijden blijft het FAVV waken over de voedselveiligheid dankzij aangepaste controles Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
17.06.2021 De COVID-19 pandemie en de maatregelen om het virus in te dijken zorgden ervoor dat het FAVV overschakelde naar een aangepaste werkwijze. Het doel van deze aanpassing is om niet alleen de veiligheid van de werknemers in de bezochte bedrijven te garanderen, maar ook de veiligheid van de eigen werknemers en daarbij hetzelfde niveau van voedselveiligheid te behouden. Het FAVV is een essentiële organisatie en blijft aanwezig op het terrein Tijdens de eerste lockdown werden niet-essentiële verplaatsingen niet langer toegestaan. Via het crisiscentrum van de regering heeft het FAVV duidelijk gemaakt dat het Agentschap een essentiële organisatie is in België en dat zijn medewerkers zich daarom moeten blijven verplaatsen. De eerste horde was hiermee genomen. De bescherming van de veiligheid van de burgers in het algemeen en van de voedselketen, voor zover onder de bevoegdheid van het FAVV, zijn dus essentiële missies tijdens de pandemie. Vanuit dit standpunt blijft het FAVV controles uitvoeren. Het FAVV hield hierbij wel rekening met de moeilijke situatie waarin de voedingsindustrie zich bevond. Bij de dierenartsen die in de slachthuizen opdrachten uitvoeren voor het FAVV, was een toenemend aantal in quarantaine of afwezig wegens ziekte. Het FAVV heeft inspanningen geleverd om een evenwicht te vinden en zo te voorkomen dat de slachthuizen hinder zouden ondervinden. In de laboratoria werd gewerkt met een twee-ploegensysteem. Hierdoor konden stalen blijven genomen worden op het terrein en kon de impact op de analyses tot een minimum beperkt worden. Zodra de federale regering maatregelen nam om de pandemie te bestrijden, nam de directie van het FAVV de verantwoordelijkheid om het Business continuity planning (BCP) te activeren. Dit plan zorgt ervoor dat de continuïteit van de organisatie gewaarborgd blijft, ook tijdens een situatie waarbij er bijzondere gevolgen zijn voor de activiteiten en het personeel. Door bijvoorbeeld te telewerken kon het administratief personeel hun taken op afstand blijven uitvoeren. Het FAVV houdt rekening met risicogroepen Om de voedselveiligheid maximaal te waarborgen, rekening houdend met de risico’s die het coronavirus met zich meebrengt, ging het FAVV na welke controles het meest essentieel zijn en welke taken zeker moeten uitgevoerd worden. Er werd ook gekeken op welke manier de controleurs en de bedrijven zelf het minst belemmerd worden bij het opvolgen van de coronamaatregelen tijdens een controle. De conclusie was dat plaatsen waar personen aanwezig zijn die tot een risicogroep behoren (zoals de grootkeukens van ziekenhuizen en de centrale keukens van rust- en verzorgingsinstellingen) tijdelijk niet meer werden bezocht, behalve bijvoorbeeld om een ernstige klacht in verband met de voedselveiligheid te onderzoeken of naar aanleiding van een gemeenschappelijke voedselvergiftiging. Bij essentiële sectoren zoals de vleessector werden de controles behouden zoals voorheen, met respect van corona-maatregelen. Het FAVV beperkt de duurtijd via aangepaste controles Het FAVV voert in normale omstandigheden elke dag talrijke controlemissies uit bij handelszaken en bedrijven die actief zijn in de voedselketen. Tijdens de coronacrisis werd het controleprogramma aangepast om op die manier rekening te houden met de moeilijke situatie waarmee veel voedingsbedrijven werden geconfronteerd. Dit houdt het veilig voor zowel de ondernemers als voor de medewerkers van het Agentschap. Tegelijkertijd kunnen we op deze manier wel nog steeds waken over een hoog niveau van de voedselveiligheid. Voor onder andere de distributiesector (take-away, winkels, bakkerijen, slagerijen,…) analyseerd het FAVV samen met een panel aan experten, de verschillende bestaande controle checklisten. Om een maximale aanwezigheid op het terrein te behouden en maximaal te blijven waken over de voedselveiligheid, focuste het FAVV zich vooral op de controle van de Infrastructuur, Inrichting en Hygiëne. Vanuit de bestaande checklist werd een nieuwe controle checklist ontwikkeld, met de essentiële punten tijdens de controle (“items”). De vereenvoudigde checklist bestaat uit 16 belangrijke items. Dit zijn de aspecten die een hoge impact hebben op de voedselveiligheid wanneer ze niet worden nageleefd (non-conformiteit). Aan één specifiek item werd bovendien een hogere weging gegeven: het item dat nagaat of er voldoende handwasbakken aanwezig zijn. De reden dat deze weging werd verhoogd is uiteraard omdat het goed en veelvuldig wassen van de handen een belangrijke maatregel is in de strijd tegen het coronavirus. In totaal werd 44,6% van de inspecties die betrekking hadden op de scopes ‘infrastructuur, inrichting en hygiëne’ en ’infrastructuur, inrichting, hygiëne & autocontrole’, uitgevoerd met een vereenvoudigde checklist. In de sector ‘verwerking van producten’ ging dit om 26,1%, in de sector ‘distributie van producten (distributie van levensmiddelen, horeca & grootkeukens) ging dit om 68,3%.
1 Verwerking van producten: toelevering aan de landbouwsector + verwerking levensmiddelen (uitsnijderijen en wildbewerkingsinrichtingen, producten afgeleid van vlees, visserijproducten, melk en zuivelproducten, eieren en eiproducten, groenten & fruit, andere plantaardige producten, fabrikanten van brood en verse patisserie, fabrikanten van koekjes, chocolade, snoepgoed en honing, dranken, andere levensmiddelen). 2 Distributie van producten: de cijfers m.b.t. de klassieke CL en de vereenvoudigde CL hebben betrekking op: distributie van levensmiddelen (groothandel, slagerijen, viswinkels, bakkerijen, overige detailhandel), en horeca & grootkeukens. |
|