www.favv.be       FAVV - ACTIVITEITENVERSLAG 2021
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
HOME
FR NL



Het Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 16.06.2022

Ziek geworden na een etentje, een product aangekocht met een etiket in een vreemde taal of je vraagt je af wat het verschil is tussen “ten minste houdbaar tot” of “te gebruiken tot” …?

Voor deze en nog heel wat andere klachten en vragen kan je terecht bij het Meldpunt voor de Consument. Een team van Nederlandstalige en Franstalige medewerkers staat elke werkdag klaar om je op een laagdrempelige manier verder te helpen. Ben je benieuwd naar wat we precies voor jou kunnen doen?

Bekijk alvast onze video:
Bekijk de video
https://www.youtube.com/watch?v=fEz3qMHf-qM



Klachten? We onderzoeken ze!

Het Meldpunt is het eerste aanspreekpunt voor consumenten, contact opnemen kan heel eenvoudig via een online formulier, per mail, telefonisch, … . Je kan bij ons terecht voor een probleem of ontevredenheid over voeding of een onderneming actief in de voedselketen. Klachten worden doorgegeven aan onze controleurs die actief zijn op het terrein en ter plaatse een controle uitvoeren indien nodig. Na het afronden van het onderzoek ontvangt de persoon die contact met ons opneemt ook feedback, zo draag je als consument bij tot meer voedselveiligheid.

De consumenten hebben dit niet uit het oog verloren in 2021. Het Meldpunt heeft 3.929 klachten ontvangen en behandeld, een gemiddelde van 16 klachten per werkdag.

Een ambitieuze consumentendienst: 9 consumentenklachten op 10 worden afgesloten binnen de 30 dagen!


Totaal aantal consumentenklachten in 2021 per sector:



Type consumentenklachten 2021:



Voedselvergiftigingen

Heel wat consumenten die vermoedden ziek te zijn geworden na het eten van een maaltijd in een zaak of door een product dat ze hebben aangekocht namen contact op met het Meldpunt. In 2021 gingen 1 op 4 klachten over een mogelijke voedselintoxicatie. Verder zijn consumenten vooral bezorgd over hygiëne (25%) en de fabricage- en bewaarmethode van levensmiddelen (21%), zoals het onderbreken van de koude- of warme keten en de houdbaarheidsdatums.



Heb je een vraag? We helpen je!

Consumenten kunnen het Meldpunt ook contacteren wanneer ze vragen hebben over de voeding die ze aankopen, bijvoorbeeld over etikettering van producten en de verplichtingen hierover, over allergenen of zelfs over het verloop van een controle door het FAVV. Zo werden in 2021 5.107 vragen behandeld, dat zijn gemiddeld 19 vragen per werkdag.

Mooie prestatie van het personeel van de communicatieafdeling van het FAVV: 9,9 vragen van consumenten op 10 worden beantwoord binnen de 4 werkdagen.

De behandelde onderwerpen waren voornamelijk :
  • productterugroepingen
  • toelatingen van ondernemingen in de levensmiddelensector
  • hygiëne in een zaak actief in de voedselketen

Gemiddeld 18% van de vragen die bij het Meldpunt in 2021 werden ontvangen behoren niet tot de bevoegdheid van het FAVV, maar wel bijvoorbeeld tot een andere overheidsdienst.

Het FAVV werkt ook aan een project met als doel om de toegankelijkheid te verbeteren en de consument nog beter te kunnen begeleiden!


ETO

Ook in 2021 waren er recalls van producten met sesamzaad, specerijen en kruiden gecontamineerd met ethyleenoxide (ETO). Het gewasbeschermingsmiddel wordt gebruikt in sommige derde landen, maar is verboden in Europa.

De consumenten die contact opnamen met het Meldpunt vroegen zich af of hun sesamolie of kruidenmengeling deel uitmaakten van een productterugroeping en wat de gevolgen zijn na de consumptie van een product dat teruggeroepen wordt. De medewerkers van het Meldpunt konden de consumenten geruststellen.


Ophokplicht

Wij hoeven gelukkig niet meer in ons “kot” te blijven. Voor pluimvee is dat helaas een ander verhaal. Eind november 2020 was er een uitbraak van vogelgriep (Aviaire influenza) bij een aantal pluimveebedrijven. Om het pluimvee te beschermen tegen deze zeer besmettelijke en dodelijke ziekte moesten ze “opgehokt” blijven, of minstens met netten afgeschermd worden, zodat ze niet in contact zouden komen met wilde vogels.

Het geduld van de hobbyhouders werd op de proef gesteld. Zo kwam de vraag hoelang de situatie nog zou blijven aanhouden regelmatig terug. Verder hadden de particulieren ook nood aan tips over hoe ze hun pluimvee dan precies moet ophokken. De situatie normaliseerde uiteindelijk pas in april 2021.



Een hoge mate van klanttevredenheid!

De consument is zeer tevreden over de werking van het Meldpunt. Dat blijkt uit de resultaten van een bevraging die we tijdens het laatste kwartaalvan 2021 voorlegden aan consumenten die contact met ons opnamen. 9 op 10 van de ondervraagde personen zou onze dienstverlening aanbevelen aan anderen. Dat is goed nieuws, want de consument staat centraal in het beleid van het FAVV.



Brexit

Het Verenigd Koninkrijk (VK) maakt sinds 1 januari 2021 geen deel meer uit van de Europese Unie (EU) waardoor het nu gezien wordt als een derde land. De Belgische bedrijven hebben nu exportcertificaten nodig of ze moeten een controle aanvragen wanneer er geïmporteerd wordt uit het VK. De Brexit heeft gevolgen voor bedrijven, maar ook voor particulieren die met hun huisdier op reis willen.

In 2021 kregen de medewerkers 194 vragen, voornamelijk over de export naar het Verenigd Koninkrijk.
   
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren