www.favv.be       FAVV - ACTIVITEITENVERSLAG 2022
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
HOME
FR NL



Het Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 08.06.2023

Ziek geworden na een etentje, een product aangekocht met een etiket in een vreemde taal of je vraagt je af wat het verschil is tussen “ten minste houdbaar tot” of “te gebruiken tot”…? Voor deze en nog heel wat andere klachten en vragen kan je terecht bij het Meldpunt voor de Consument. Een team van Nederlandstalige en Franstalige medewerkers staat elke werkdag klaar om je op een laagdrempelige manier verder te helpen. Ben je benieuwd naar wat we precies voor jou kunnen doen?

Bekijk alvast onze video:
Bekijk de video
https://www.youtube.com/watch?v=fEz3qMHf-qM



Klachten? We onderzoeken ze!

Het Meldpunt is het eerste aanspreekpunt voor consumenten, contact opnemen kan heel eenvoudig via een online formulier, per mail, telefonisch… . Je kan bij ons terecht voor een probleem of ontevredenheid over voeding of een onderneming actief in de voedselketen. Klachten worden doorgegeven aan onze controleurs die actief zijn op het terrein en ter plaatse een controle uitvoeren indien nodig. Na het afronden van het onderzoek ontvangt de persoon die contact met ons opneemt ook feedback, zo draag je als consument bij tot meer voedselveiligheid.

Voedselveiligheid leeft meer dan ooit onder consumenten, die steeds vaker hun weg vinden naar het Meldpunt.

Het Meldpunt heeft 4.998 klachten ontvangen en behandeld, een gemiddelde van 20 klachten per werkdag en een stijging van 27% ten opzichte van 2021.

Daarnaast is het Meldpunt ook een ambitieuze consumentendienst: 9 consumentenklachten op 10 werden afgesloten binnen de 30 dagen!


Totaal aantal consumentenklachten in 2022 per sector*:


* Geldt alleen voor de periode tussen 01/01/2022 en 28/11/2022


Type consumentenklachten 2022*:


* Geldt alleen voor de periode tussen 01/01/2022 en 28/11/2022


Ongeveer één derde (31%) van het aantal klachten die we in 2022 ontvingen, waren afkomstig van mensen die ziek werden en vermoeden dat dit komt door het eten van een bepaald levensmiddel. Verder ging een kwart van de behandelde klachten over hygiëne bij voedingsbedrijven en 17% over zaken die te maken hebben met de bewaarmethode zoals temperaturen, houdbaarheidsdata…



Heb je een vraag? We helpen je!

Consumenten kunnen het Meldpunt ook contacteren wanneer ze vragen hebben over de voeding die ze aankopen, bijvoorbeeld over etikettering van producten en de verplichtingen hierover, over allergenen of zelfs over het verloop van een controle door het FAVV.

Zo werden in 2022 6.628 vragen behandeld, dat zijn gemiddeld 26 vragen per werkdag en een stijging van bijna 30%.

De behandelde onderwerpen waren voornamelijk:
  • productterugroepingen;
  • hygiëne in een zaak actief in de voedselketen;
  • het bewaren van voeding.

Bijna 3.000 vragen die in 2022 werden gesteld bij het Meldpunt gingen over de terugroepingen en waarschuwingen van voedingsbedrijven die het FAVV helpt verspreiden. Consumenten vragen zich af wat het risico is wanneer ze de producten hebben geconsumeerd, hoe ze de producten kunnen identificeren en waar ze terecht kunnen wanneer ze een product reeds gekocht hebben. Ongeveer één derde van alle vragen in 2022 (2.086 vragen) werden gesteld net voor Pasen, naar aanleiding van de terugroeping van een aantal Kinderproducten.

Daarnaast hebben consumenten ook vragen over hoe ze producten het best bewaren, hoe ze hun pluimvee het best beschermen tegen vogelgriep en wat het verschil is tussen een TGT en een THT-datum. Met deze informatie weet het FAVV wat er leeft onder consumenten, en speelt hierop in bij sensibiliseringscampagnes.

Over het hele jaar 2022 genomen werd 99% consumentenvragen beantwoord binnen de vier werkdagen.



Een hoge mate van klanttevredenheid!

De 782 consumenten die deelnamen aan een tevredenheidsenquête, gaven een score van 8,6/10 voor de dienstverlening van het Meldpunt. 88% zou het Meldpunt dan weer aanbevelen aan anderen. Het agentschap staat dagelijks met de consument in contact en beantwoordt al hun vragen en/of klachten.
   
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren