|
|
Het FAVV als organisatie |
Sociale economische en administratieve context | Visie van de belanghebbenden | Strategische en operationele doelstellingen 2015-2017 | Inspectiefrequenties | Stand van zaken doelstellingen |
Strategische en operationele doelstellingen 2015-2017 Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
22.04.2016 De Belgische wetgever heeft het FAVV, de ambitieuze doelstelling meegegeven om te waken over de veiligheid van de voedselketen en de kwaliteit van het voedsel teneinde de gezondheid van de consumenten, dieren en planten te beschermen. Deze opdracht moet gezien worden binnen het kader gecreëerd door de Europese General Food Law. Hierbij wordt de primaire verantwoordelijkheid voor de veiligheid van levensmiddelen en diervoedermiddelen bij de bedrijven gelegd, terwijl de overheid verantwoordelijk is voor het toezicht. Om deze verantwoordelijkheden op te kunnen nemen moeten bedrijven doeltreffende autocontrolesystemen implementeren en onderhouden en moet de overheid een efficiënt controlesysteem opzetten. In het kader van de verschillende operationele doelstellingen, zal het FAVV er op toezien rekening te houden met micro ondernemingen en KMO’s, bijvoorbeeld door zich tot deze doelgroep te richten in het kader van het informatiebeleid. Het FAVV waakt er over om een constructief overleg te voeren met alle belanghebbenden. Het FAVV heeft een duidelijke expliciete opdracht gekregen maar daarnaast moet het als overheidsinstelling ook het algemeen belang dienen. Dit betekent dat het zijn werkzaamheden zo efficiënt en doeltreffend mogelijk moet organiseren en er over waakt dat voldoende geïnvesteerd wordt in activiteiten die welzijn en welvaart bevorderen. De acties en de werking van het FAVV om zijn doelstellingen te verwezenlijken werden geconcretiseerd in opeenvolgende businessplannen van 3 jaar waarvan het laatste de periode van 2012 tot 2014 besloeg. De uitwerking van het nieuwe businessplan valt samen met de aanvang van de 5-jarige legislatuur van een nieuwe regering. Hoewel het businessplan slechts 3 jaar dekt, kan er van uitgegaan worden dat de strategische doelstellingen in de grote lijnen en voor zover de randvoorwaarden dezelfde blijven voor de gehele legislatuur kunnen gelden. In het regeerakkoord worden een aantal initiatieven aangekondigd die een impact kunnen hebben op de werking van het FAVV maar waarvan de draagwijdte nog niet gekend is. In het bijzonder wordt hierbij verwezen naar de hoofdstukken voor de modernisering van de overheidsdiensten en de federale overheidsorganisatie. Het FAVV zal hieraan actief meewerken en in functie hiervan zijn strategische en operationele doelstellingen aanpassen. De budgettaire doelstellingen die door de regering gesteld zijn zullen een belangrijke impact hebben op de werking van het FAVV. Algemeen worden de personeelskredieten in 2015 met 4% verminderd en de werkingsmiddelen met 20%. In de komende jaren komt daar telkens 2% bovenop. Voor het FAVV worden de besparingen pro rata van de dotatie in de inkomsten berekend. Het behalen van de budgettaire doelstellingen is uiteraard een globaal objectief voor elke overheidsorganisatie en zal gerealiseerd moeten worden door hiermee in de realisatie van elke strategische doelstelling rekening te houden. Hierbij zullen de volgende principes gehanteerd worden:
Daarnaast zijn er een aantal gebeurtenissen die de herziening van de strategische en operationele doelstellingen gedurende de looptijd van het businessplan kunnen genoodzaken:
Het businessplan voor de periode 2015-2017 wordt rond 5 strategische thema’s uitgewerkt: Binnen deze strategische thema’s worden eerst strategische doelstellingen gedefinieerd die vervolgens in één of meerdere operationele doelstellingen geconcretiseerd worden. Operationele doelstellingen zijn ofwel projecten die binnen het voorziene tijdsbestek gerealiseerd moeten worden of zijn permanente doelstellingen waar kritische procesindicatoren moeten worden gerespecteerd. Binnen de operationele doelstellingen kunnen nog specifieke acties gedefinieerd worden om een gefaseerde aanpak mogelijk te maken. Planning van de operationele doelstellingen dient jaarlijks geëvalueerd en indien nodig herzien te worden. De planning op één jaar is het meest gedetailleerd en bindend, de planning naar de volgende jaren is indicatief waarbij er wel over moet gewaakt worden dat de doelstellingen tegen het einde van de looptijd van het businessplan gerealiseerd zijn. Het businessplan zelf beperkt zich tot de definitie van de strategische thema’s en objectieven en een algemene beschrijving van de operationele doelstellingen. De gedetailleerde uitwerking zal opgenomen worden in een boordtabel die gepubliceerd wordt op de website van het FAVV en regelmatig bijgewerkt zal worden (minstens één keer per jaar) en toegelicht in het Raadgevend Comité. Het FAVV heeft in de aanloop of in de loop van het vorig businessplan bij alle belanghebbenden gepeild naar hun evaluatie van de werking en hun verwachtingen ten aanzien van de organisatie en dit via:
Daarnaast werd rekening gehouden met de resultaten van de vorige jaren en de beleidskeuzes gemaakt in het nieuwe regeerakkoord. |
|