|
|
Het FAVV als organisatie |
Sociale economische en administratieve context | Visie van de belanghebbenden | Strategische en operationele doelstellingen 2015-2017 | Inspectiefrequenties | Stand van zaken doelstellingen |
Thema 1: Een efficiënte organisatie van het toezicht op de voedselketen met het oog op haar optimale veiligheid Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
22.04.2016 Visie De kernopdracht van het FAVV blijft het houden van toezicht op de voedselketen door middel van controles. Het FAVV heeft in het verleden bijzondere inspanningen geleverd om het ruime en vage concept van risicogebaseerde controles om te zetten in concrete inspectie- en bemonsteringsprogramma’s gebaseerd op objectieve parameters en statistisch onderbouwd. Het inspectieprogramma is een meerjarenprogramma dat er op gericht is om alle operatoren met een vooraf vastgelegde frequentie te inspecteren en het bemonsteringsprogramma wordt tot op vandaag jaarlijks vastgelegd op basis van de meest recente gegevens. De inspectiefrequenties kunnen in de looptijd van het businessplan aangepast worden. Ze worden, net zoals het analyseprogramma, niet meer in het businessplan opgenomen. Het startpunt zijn de inspectiefrequenties zoals zij in het vorige businessplan opgenomen waren. Wijzigingen zullen toegelicht worden in het Raadgevend Comité en het (gewijzigd) inspectieprogramma zal gepubliceerd worden op de website. Bij het toezicht op EU-regelgeving zal, waar interpretatie mogelijk is, gekozen worden voor een pragmatische oplossing in functie van de voedselveiligheid. Deze benadering zal de komende jaren behouden en verder verfijnd worden. Als aanvulling komen er specifieke acties die gericht zijn op bepaalde activiteiten of producten. Dit kan het gevolg zijn van aanwijzingen dat bepaalde regelgeving niet correct opgevolgd wordt (bv gebruik van sulfiet in gehakt), nieuwe praktijken (bv consumptie van insecten) of (opnieuw) opkomende gevaren. Naast de geprogrammeerde controles is er een uitgebreid palet van andere controleactiviteiten die voortspruiten uit klachten, internationale alarmberichten (RASFF), erkennings- en toelatingsaanvragen, speciale acties al dan niet in samenwerking met andere overheidsinstellingen enz. Aangezien al deze controles de hoeksteen zijn van het toezicht op de voedselketen zal het FAVV er enerzijds naar streven om het aantal inspecties maximaal te behouden door onder meer de besparingen op de personeelskredieten te compenseren met verdere efficiëntiewinsten en anderzijds de beperkingen, noodzakelijk om te besparen, in het bemonsterings - en analyseprogramma zo klein mogelijk te houden met een maximaal behoud van controles op voedselveiligheidscriteria. Tevens zal de onderbouwing van het controleprogramma door middel van een wetenschappelijk verantwoorde risico evaluatie verder verdiept worden in nauwe samenwerking met het Wetenschappelijk Comité. De bewaking van de dieren- en plantengezondheid blijft een kernopdracht voor het FAVV. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden en prioriteiten bepaald in de verschillende programma’s, gebaseerd op een schatting van de risico’s en rekening houdend met de budgettaire verplichtingen en dit in overleg met de betrokken organisaties. Er is nood aan een constante actualisatie van het globale (fyto)sanitaire beleid: er is de evolutie op sanitair vlak en nieuwe opkomende ziekten waarmee rekening moet gehouden worden. Ook qua organisatie kunnen een aantal initiatieven genomen worden, zeker in de dierlijke sector zoals de resultaten van de PVS-evaluatie aangeven. Daarbij moet ook voldoende aandacht besteed worden aan de praktijkdierenartsen, die een centrale rol spelen in de epidemiologishe bewaking, die mee de ogen en de oren van het FAVV zijn op het vlak van de dierengezondheid in de bedrijven. Het beleid moet er op gericht zijn om hun professionalisme, integriteit én onafhankelijkheid te garanderen en om zo een kwaliteitsvolle epidemiologische bewaking te behouden. In de verschillende programma’s zullen keuzes en prioriteiten gesteld moeten worden op basis van de inschatting van de risico’s om de budgettaire doelstellingen te bereiken en dit in overleg met de betrokken sectororganisaties. Het FAVV zal zijn fraudebeleid moeten aanpassen aan de beperkingen in de kredieten en zijn inspanningen toespitsen op de meest kritieke types van fraude. In de mate van het mogelijke zal het FAVV blijven meewerken aan interdepartementale initiatieven. Strategische en operationele doelstellingen
|
|