www.favv.be       FAVV - BUSINESSPLAN 2015-2017
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
FR NL DE EN



  Thema 3: Een agentschap aanvaard door de operatoren en erkend door de maatschappij, en de consumenten in het bijzonder zowel op nationaal als internationaal niveau Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 22.04.2016

Visie

De consument blijft centraal staan in het beleid van het FAVV. De controleprogramma’s zijn er op gericht om de risico’s voor de consument in het traject voorafgaand aan de aankoop zo klein mogelijk te houden. Eenmaal een levensmiddel in handen van de consument is, neemt deze een deel van de verantwoordelijkheid op. Het is dan ook belangrijk dat de consument over alle aspecten die te maken hebben met voedselveiligheid geïnformeerd en gesensibiliseerd wordt. Naast de klassieke informatie zal de consument vanaf 2015 in toepassing van de regels met betrekking tot de openbaarheid van bestuur ook toegang tot de resultaten van de controles krijgen.

De maatschappelijke evoluties kunnen hun effect hebben op het beleid dat het FAVV voert. Zo heeft de keuze voor het verminderen van voedselverspilling tot gevolg gehad dat het FAVV een aantal versoepelingen voor de voedselbanken ingevoerd heeft. Toekomstige keuzes rond de ten minste houdbaarheidsdata en de te gebruiken tot data kunnen een nieuwe aanpassing vragen. De consumptie van insecten is een ander voorbeeld. Het FAVV volgt deze evoluties nauwgezet en zal hierop verder blijven inspelen.

Een goed uitgebouwd overleg met alle belanghebbenden is essentieel om een maatschappelijk aanvaard beleid uit te bouwen.

Het Raadgevend Comité zal zijn centrale rol behouden voor alle transversale onderwerpen. Specifieke problemen zullen aan bod komen in werkgroepen van het Raadgevend Comité of in het sectorspecifiek overleg. Hierbij zullen zowel de bedrijven als de consumenten op een gelijke manier betrokken worden.

Het Wetenschappelijk Comité bij het FAVV is een onafhankelijk orgaan dat instaat voor de risicoevaluatie ten bate van het FAVV en andere overheden. Deze onafhankelijkheid moet een objectieve beoordeling van de risico’s garanderen en vermijden dat risicobeheer en risico-evaluatie in elkaars vaarwater komen. Dit neemt niet weg dat er ruimte gemaakt moet worden om tot een goede dialoog te komen tussen het Wetenschappelijk Comité, het FAVV en de belanghebbenden. Deze dialoog kan in een aantal gevallen opgezet worden voor een finaal advies zodat het Wetenschappelijk Comité over alle relevante informatie beschikt die noodzakelijk is voor een goede onderbouwing van de adviezen.

Openheid en transparantie zijn kritische succesfactoren voor de aanvaarding van het beleid. Naast een uitgebreide informatie op de website zal de publicatie van inspectieresultaten ongetwijfeld bijdragen tot de sensibilisering van zowel operatoren als consumenten. Het meldpunt voor de consumenten blijft behouden. Ook de operatoren moeten in staat zijn om met hun klachten terecht te kunnen bij een onafhankelijke ombudsdienst. De dienst bestaat al bij het FAVV maar een betere bekendheid van en gebruik door de operatoren kan de aanvaardbaarheid van het FAVV enkel ten goede komen.

Naast het uitvoeren van controles is de uitbouw van een beleid betreffende preventie, sensibiliseren en informatie de tweede belangrijke pijler van de activiteiten van het FAVV. De communicatiekanalen hiervoor zullen worden gekozen in functie van de evolutie van hun gebruik door burgers en bedrijven. Indien de huidige tendens aanhoudt zal het belang van gedrukte documenten afnemen ten voordele van de communicatie via sociale media en het gebruik van smartphones/tablets.

Als exporterend land is het belangrijk dat de verwezenlijkingen van het FAVV en zijn betrouwbaarheid voldoende zichtbaar zijn in het buitenland. Niet alleen de uitbouw van een internationaal netwerk maar ook de zichtbaarheid van de veiligheid en de kwaliteit van de Belgische producten moet een permanent aandachtspunt blijven. Dit geldt zowel voor de landen waarnaar producten geëxporteerd worden als ontwikkelingslanden die het Belgische model als een voorbeeld nemen.

In het kader van de akkoorden tussen het FAVV en het BTC zal het FAVV eveneens de samenwerking verder zetten met betrekking tot de verbetering van de sanitaire en fytosanitaire kwaliteit van de agrovoedingsproducten in derde landen.



Strategische en operationele doelstellingen
     
S3.1 Het overleg en consultatie van de belanghebbenden gebeurt gestructureerd en systematisch.
  O3.1.1 Permanent overleg in Raadgevend Comité en tijdens de sectorvergaderingen.
  O3.1.2 Regelmatige peiling bij consumenten, operatoren en het personeel naar evaluatie van de werking en verwachtingen van de belanghebbenden.
  O3.1.3 De praktijkdierenartsen worden regelmatig geconsulteerd over beleidskeuzes en toegewezen taken.
  O3.1.4 De verschillende initiatieven voor administratieve vereenvoudiging worden centraal opgevolgd en gerapporteerd.
     
S3.2 Het FAVV beschikt over een goed functionerend Wetenschappelijk Comité.
  O3.2.1 Het Wetenschappelijk Comité beschikt over de noodzakelijke middelen om haar adviezen in alle onafhankelijkheid te kunnen geven.
     
S3.3 Efficiënte behandeling van klachten.
  O3.3.1 Het FAVV beschikt over een klantgericht meldpunt voor de consumenten en efficiënte procedures zodat de klachten binnen een redelijke termijn en met terugkoppeling opgevolgd worden.
  O3.3.2 De klachten van operatoren worden via een duidelijk gecommuniceerde en eenvormige procedure behandeld door of onder toezicht van een onafhankelijke interne ombudsdienst van het FAVV.
     
S3.4 Een transparant en zichtbaar FAVV.
  O3.4.1 Het FAVV communiceert zowel algemeen over zijn activiteiten op een gebruiksvriendelijke manier, waarbij een zo volledig mogelijk website een centraal instrument is, ondersteund door andere media als via specifieke acties voor bijzondere doelgroepen.
  O3.4.2 Tijdige uitvoering van verplichte rapportering, een transparante globale rapportering onder de vorm van jaarverslagen, de barometers veiligheid van de voedselketen en publicatie van inspectieresultaten.
  O3.4.3 Het FAVV stelt zijn kennis en goede praktijken ter beschikking van andere organisaties met hetzelfde doel, zowel binnen de EU als voor derde landen.
     
S3.5 Een billijke financiering van het FAVV
  O3.5.1 Heffingen en retributies worden berekend op basis van publiek beschikbare actuele en objectieve parameters die de billijkheid van de spreiding van de kosten over alle gecontroleerde sectoren garandeert en voor wat betreft de heffingen rekening houdt met de validatie van autocontrolesystemen.
  O3.5.2 Het FAVV beschikt over een efficiënt systeem van inningen van heffingen, retributies en administratieve boetes.
 
   
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Foodweb
- FAVV Enquêtes
CONTACT :
- De woordvoerders
- Provinciale controle-eenheden (PCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren