|
|
Het FAVV als organisatie |
Sociale economische en administratieve context | Visie van de belanghebbenden | Strategische en operationele doelstellingen 2015-2017 | Inspectiefrequenties | Stand van zaken doelstellingen |
Thema 5: Een optimaal beheer van de organisatie Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
22.04.2016 Visie De taken van een instelling van openbaar nut kunnen maar gerealiseerd worden in de mate dat de organisatie op een efficiënte manier kan werken. Het 5de thema is erop gericht om de organisatie alle middelen te bieden om als moderne instelling te functioneren. Het HR-beleid is gericht op zo competent mogelijke medewerkers. De logistieke ondersteuning moet het mogelijk maken dat medewerkers over gepast en modern materiaal beschikken. Het FAVV heeft gekozen voor de introductie van een kwaliteitsbeheerssysteem op alle niveaus en beschikt over een volwaardige interne audit en een systeem van interne controle. Bijzondere aandacht werd in het verleden besteed aan de ontwikkeling van de IT-tools. De belangrijke inspanningen uit het verleden maken de komende jaren de transitie naar een quasi volledige digitale organisatie mogelijk, waar zowel de consumenten als de operatoren hun voordeel mee kunnen doen: de consument door bijvoorbeeld de transparantie via de publicatie van inspectieresultaten, de operatoren door bijvoorbeeld een zo volledig mogelijk digitaal beheer van hun dossiers. In het businessplan wordt tenslotte ruimschoots aandacht gegeven aan de waarden van het FAVV zoals die samen met de medewerkers gedefinieerd zijn. Voor een aantal taken (analyses, keuring, certificering, organisatie van identificatie en registratiesystemen in de dierlijke sector, …) die voorzien zijn in de 5 thema’s doet het FAVV geheel of gedeeltelijk beroep op andere organisaties of zelfstandigen, hetzij door delegatie van taken hetzij door uitbesteding. Dit zal in de toekomst het geval blijven, maar er zal gestreefd moeten worden naar een (kost)optimale verdeling tussen de taken die zelf uitgevoerd worden en die gedelegeerd/ uitbesteed worden. De partners blijven een belangrijke troef voor het FAVV om zijn taken tot een goed einde te brengen. Alle maatregelen zullen in overleg met deze partners gebeuren zoals met alle belanghebbenden. Aangezien het grootste deel van de werkingskredieten hieraan besteed wordt, zullen de door te voeren besparingen ongetwijfeld een belangrijke impact hebben. De in het algemene deel vermelde principes, zullen ook hier toegepast worden, maar er moet bovendien over gewaakt worden dat de taken, die volledig gefinancierd worden met retributies voor geleverde prestaties en die vaak noodzakelijk zijn voor het economische voortbestaan van de bedrijven en een garantie betekenen voor de volksgezondheid, blijven verzekerd worden. Indien nodig moet het budget aangepast worden, zeker indien er meer activiteiten moeten uitgevoerd worden door het FAVV. Zonder de objectiviteit en de doelstellingen van het FAVV in gevaar te brengen, kunnen in een aantal duidelijk omschreven gevallen samenwerkingsverbanden opgezet worden met bepaalde belanghebbenden. In het verleden is dit al gebeurd door bijvoorbeeld het in rekening brengen van sectorale bemonsteringsplannen, het promoten van de gidsen of het ontsluiten van exportmarkten. Om transparantie en objectiviteit te garanderen zullen dergelijke samenwerkingsverbanden gedocumenteerd en voorgelegd worden aan het Raadgevend Comité. De efficiëntie van de operationele diensten wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ondersteunende diensten. Dit thema dekt heel wat essentiële taken zonder dewelke het FAVV niet kan functioneren, maar waarvan echter alleen de hoofdlijnen in de strategische en operationele doelstellingen opgenomen zijn. Om deze te realiseren zijn heel wat acties waarvan de gedetailleerde omschrijving te omvangrijk is en opgenomen worden in specifieke boordtabellen zoals:
Strategische en operationele doelstellingen
|
|