|
|
Het FAVV als organisatie |
Sociale economische en administratieve context | Visie van de belanghebbenden | Strategische en operationele doelstellingen 2015-2017 | Inspectiefrequenties | Stand van zaken doelstellingen |
|
Budget en financiering Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
22.04.2016 De begrotingsramingen houden rekening met de beslissingen van de regering en met de begrotingsnotificaties 2015-2019 van de Ministerraad van 15/10/2014. Voor de begroting 2015 heeft de regering beslist om op alle instellingen van openbaar nut een besparing toe te passen van 4 % op de personeelsenveloppe en van 20% op de werkings- en investeringskosten. Deze besparing wordt enkel toegepast op het deel van de uitgaven die door de dotatie gedekt zijn, ofwel op 60% van de uitgaven van het FAVV. Deze bedraagt € 12.176.887. In het kader van een geheel aan maatregelen met het oog op het wegwerken van de loonkostenhandicap tov het buitenland, werd beslist om in 2015 een indexsprong door te voeren. Deze indexsprong is van toepassing op de salarissen in de privésector, in de openbare sector en op de sociale uitkeringen. Voor het FAVV betekent dit een bijkomende besparing van € 945.000 op de personeelskosten in 2015 en de volgende jaren. Deze besparingen ten bedrage van € 13.121.887 worden eveneens in mindering gebracht op de dotatie. Naast de besparingen die voor 2015 beslist werden en de volgende jaren van toepassing blijven, voorzien de besparingsmaatregelen voor de instellingen van openbaar nut en gelijkgestelde instellingen, voor 2016 en 2017 een lineaire besparing van 2% op de personeelskosten, evenals op de werkings- en investeringskosten. Deze besparing wordt ook enkel toegepast op het deel van de uitgaven die door de dotatie gedekt zijn. Inkomsten Retributies: de begroting 2015 werd opgesteld op basis van de realisaties 2013 en deze van begin 2014. Wat BSE betreft werd rekening gehouden met het lager aantal te testen dieren in de slachthuizen, van 125.000 naar 800 dieren, met als gevolg een daling van het budget met € 1.573.526. Voor de begrotingen van 2016 en 2017 zijn er geen grote veranderingen voorzien en de geraamde bedragen stemmen dus overeen met deze van 2015. Heffingen: het bedrag voorzien op de begroting 2014 was gebaseerd op de raming van het businessplan 2012-2014 voor wat betreft het percentage van operatoren met een gevalideerd ACS voor al hun activiteiten die onder de controle van het FAVV vallen en die van een bonus kunnen genieten. In werkelijkheid is dit percentage veel lager dan voorzien met als gevolg een gerealiseerd bedrag van meer dan € 31.000.000 in 2014. Maar aangezien het percentage operatoren die van een bonus kunnen genieten jaar na jaar stijgt, vermindert het bedrag voorzien voor de heffingen progressief van 2015 tot 2017. Dotatie: ingevolge de besparing opgelegd aan het FAVV ten bedrage van € 13.121.887, is het bedrag van de dotatie 2015 veel lager dan in 2014 ondanks de indexering. De bedragen 2016 en 2017 houden rekening met de lineaire besparingen die door de regering voor deze periode opgelegd zijn.
Uitgaven De begrotingen 2015, 2016 en 2017 houden rekening met de besparingen die door de Regering opgelegd zijn. De uitgaven die gedekt zijn door de eigenlijke inkomsten zijn niet aan besparingen onderworpen. Dit is ook het geval voor de uitgaven betreffende de prestaties op vraag van de operatoren, die door de retributies gefinancierd worden. Een evolutie in de activiteiten die aan de operatoren gefactureerd worden zal onmiddellijk impact hebben, zowel bij de inkomsten als bij de uitgaven. Met andere woorden, een verhoging van de aanvragen van de operatoren zal bijkomend werk voor het FAVV genereren en een verhoging van de inkomsten zal dus moeten gecompenseerd worden door een verhoging van de kredieten voor uitgaven. Dit is ook het geval voor de controles in het kader van dierenwelzijn. Hoewel de bevoegdheid van deze materie momenteel behoort tot de gewesten, zal het FAVV controles blijven uitvoeren die inkomsten zullen genereren die logisch gezien zouden moeten gecompenseerd worden door een verhoging van de kredieten voor uitgaven. De uitgaven voor taken en programma’s uitgevoerd door derden, zoals externe labo’s, en die gefinancierd worden door de dotatie, zullen daarentegen in hun geheel onderworpen worden aan een besparing van 20%. Overeenkomstig de algemene beleidsnota, zullen de programma’s voor de begeleiding van de operatoren in de mate van het mogelijke behouden blijven en dit is ook het geval voor de programma’s die betrekking hebben op de veiligheid van de voedselketen. Voor de andere programma’s zal er een daling worden doorgevoerd om tot een besparing van 20% te komen of indien het gaat om geleverde diensten, kunnen deze aangehouden worden, maar ze zullen ten laste van de aanvragers komen. Alle contracten voor diensten en levering (huisvesting, kantoormateriaal, ICT,…) zullen eveneens herzien worden om tot een besparing van 20% te komen. Sommige zullen zonder meer geschrapt worden en andere zullen worden aangepast om de kosten te verlagen. Het FAVV zal zijn beleid voortzetten waarbij de contracten met externe ICT-ers vervangen worden door contracten met SMALS. SMALS ondersteunt en begeleidt e-governmentprogramma’s voor de sectoren van de sociale zekerheid en van de gezondheidszorg. Teneinde rekening te houden met de opgelegde besparingen zal het FAVV ook zijn inspanningen voortzetten om zijn processen te optimaliseren. In bepaalde gevallen zal het FAVV intern bepaalde taken opnemen die tot nu toe toevertrouwd waren aan externen (vb. jaarlijkse aangifte van de operatoren). Om binnen de toegelaten kredieten te blijven, zal, wat de personeelsuitgaven betreft, de vervanging van medewerkers selectief gebeuren en beperkt blijven tot de kritieke functies met bijzondere aandacht voor de functies in de buitendiensten, zodat het controleplan, gebaseerd op de risico-evaluatie, maximaal wordt uitgevoerd.
|
|