www.favv.be       FAVV - BUSINESSPLAN 2015-2017
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
FR NL DE EN



  Een nieuw procesmodel voor het FAVV Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 22.04.2016

Het FAVV had snel na de opstart in 2002 gekozen voor een nieuwe aanpak in zijn werkwijze en herzag al zijn activiteiten/processen in een BPR-project (Food@work) dat van 2003 tot 2006 liep. In het businessplan 2006-2008 werd een high level activiteitenmodel uitgetekend en werd het kernproces van het FAVV gedefinieerd. Kerngedachte was een globale aanpak over alle entiteiten van de organisatie heen. De BPR werd succesvol geïmplementeerd maar in de aanloop naar dit nieuwe businessplan werd de noodzaak aangevoeld om het model te actualiseren, wat resulteerde in een nieuw procesmodel. Dit procesmodel wordt geïllustreerd in het bijgaande schema.

Onder proces wordt verstaan een geheel van samenhangende of elkaar beïnvloedende activiteiten dat input omzet in output (ISO 9001). De cartografie van de processen biedt een globaal zicht op de werking van de organisatie en maakt het mogelijk om de hoofdactiviteiten te identificeren die worden ontplooid om te voldoen aan de behoeften van de klanten.

Drie strategische processen of stuurprocessen hebben tot doel om de operationele activiteiten te plannen, te organiseren en te volgen. Het betreft de risico-evaluatie, de uitwerking van het businessplan en het overleg met de belanghebbenden. De belanghebbenden zijn personen of instanties die een rechtstreeks, maatschappelijk, financieel of ander belang hebben bij de prestaties en het succes van het FAVV, of waarvan hun werking een invloed of gevolg heeft op de organisatie.





Worden beschouwd als belanghebbenden in de processen van het FAVV: de sectororganisaties, de beroepsorganisaties, de consumentenorganisaties, de burgers, de overheid, de personeelsleden, de vakbonden, de derde landen, de voogdijminister, de regering, het management, de onderaannemers en de leveranciers.

De operationele processen worden opgedeeld in zes grote gehelen om te voldoen aan de behoeften van de klanten: uitwerken en implementeren van de regelgeving; ter beschikking stellen van de hulpmiddelen aan de operatoren; controleren van de producten en activiteiten; implementeren van het beleid inzake crisispreventie en crisisbeheer; communiceren naar / informeren van de belanghebbenden en verslag uitbrengen aan derden. Het gaat hier om de activiteiten die de kern van het werk van het FAVV uitmaken en die verschillende soorten producten of diensten (uitgaande elementen, outputs) zullen genereren, die weergegeven worden rechts in het schema.

De ondersteunende processen leveren de noodzakelijke middelen voor de verwezenlijking van de operationele activiteiten. De interne ter beschikkingstelling van de middelen gebeurt ook via externe dienstverleners (leveranciers). Parallel met dit beheer verstrekt het FAVV ook diensten voor derden (bijvoorbeeld laboratoriumanalyses).

De cartografie van de processen legt dus de nadruk op de doelmatigheid van de activiteiten van de organisatie, vanuit de bezorgdheid van het FAVV om te beantwoorden aan de behoeften en aan de verwachtingen van de klanten, en dit door producten en diensten te leveren die voldoen aan deze vraag.

Cartografie van het FAVV
 
   
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Foodweb
- FAVV Enquêtes
CONTACT :
- De woordvoerders
- Provinciale controle-eenheden (PCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren