www.favv.be       FAVV - BUSINESSPLAN 2015-2017
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
FR NL DE EN



  Structuur van het FAVV Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 22.04.2016

Het FAVV kan voor de uitvoering van zijn opdrachten rekenen op:

  • ongeveer 1.300 medewerkers verdeeld over:
    • de centrale diensten, ISO 9001 gecertificeerd (ongeveer 450 medewerkers),
    • 11 provinciale controle-eenheden (PCE's) die ISO 17020 geaccrediteerd zijn (ongeveer 700 medewerkers),
    • 5 interne ISO 17025 geaccrediteerde laboratoria (ongeveer 150 medewerkers),
    • een dienst die gecoördineerde onderzoeken uitvoert in het kader van fraudebestrijding: de nationale opsporingseenheid (NOE);

  • een nauwe samenwerking met de verschillende federale en regionale openbare diensten, waaronder de politie en de douane, evenals met privéinstellingen;

  • ongeveer 680 zelfstandige dierenartsen met opdracht (DMO) gelijkgesteld aan ongeveer 400 VTE, die controleopdrachten (hoofdzakelijk antemortem- en postmortemkeuringen in het slachthuis, inspecties op dierenwelzijn) en certificeringstaken uitvoeren onder het toezicht van ambtenaren. Wanneer de DMO’s opdrachten uitvoeren voor rekening van het FAVV worden ze als officiële dierenarts beschouwd;

  • een netwerk van ongeveer 50 externe door het FAVV erkende laboratoria en 9 nationale referentielaboratoria;

  • een budget van ongeveer € 162,4 miljoen voor 2015.







Diensten van de gedelegeerd bestuurder

Het FAVV wordt geleid door de gedelegeerd bestuurder. Drie diensten en zijn staf vallen onder zijn rechtstreeks gezag en verantwoordelijkheid.
De staf van de gedelegeerd bestuurder is belast met de algemene coördinatie en de coördinatie van het secretariaat van de Comités: rapportering van de vergaderingen van het directiecomité van het FAVV, van het basisoverlegcomité (vakbonden), van het Raadgevend Comité, enz.


  • Interne audit, Kwaliteit, Preventie en Ombudsdienst

    Deze dienst is de hoeksteen van het systeem voor kwaliteit, veiligheid, milieu en interne controle in het FAVV. De dienst omvat ook de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk en de ombudsdienst die zich bezighoudt met klachten met betrekking tot zijn werking.


  • Communicatie, Meldpunt en Voorlichtingscel

    Deze dienst is belast met de externe communicatie in alle betekenissen van het woord (woordvoerderschap, persberichten, aanwezigheid op beurzen en evenementen, website, Nieuwsbrief ) en de interne communicatie (intranet en foodnotes).
    De dienst beheert ook het meldpunt voor de consument dat alle klachten en vragen behandelt. De voorlichtingscel maakt ook deel uit van de dienst communicatie: deze informeert operatoren uit de B2C sector (operatoren die voedingsmiddelen rechtstreeks aan de eindconsument leveren) om te voldoen aan de reglementering en dit door het organiseren van opleidingssessies voor groepen van operatoren.


  • Crisispreventie en crisisbeheer

    De preventie van incidenten in de voedselketen is één van de hoofdbezorgheden van het FAVV. De dienst crisispreventie en crisisbeheer ziet daarop toe door middel van crisisscenario’s, het organiseren simulatieoefeningen (voor autoriteiten en operatoren) en de captatie van potentiële crisissignalen.
    Deze dienst heeft een coördinerende en sturende rol ingeval van crisis of incidenten in de voedselketen en vertegenwoordigt het FAVV in binnenlandse en internationale organisaties (Crisiscentrum van de Regering, EFSA, NATO).




Directoraat-generaal Controlebeleid

Het Directoraat-generaal Controlebeleid (DGCB) is verantwoordelijk voor het uitwerken van het beleid, de operationele reglementering en het meerjarencontroleprogramma op basis van een risicobeoordeling.

Dit meerjarenplan moet voldoen aan de vereisten voor het MANCP zoals die voorzien zijn in Verordening 882/2004.

Bovendien is het verantwoordelijk voor de organisatie van het overleg met de betrokken sectoren en de externe instanties en houdt het zich bezig met de verwezelijking van de administratieve vereenvoudiging.

Het DGCB vertegenwoordigt België op tal van internationale en EU-fora, met name de vertegenwoordiging van België in de Wereldierengezondheidsorganisatie (OIE), in het Permanent Comité voor Planten, Dieren, Levensmiddelen en Diervoeders (SCoPAFF) en van de Codex Alimentarius voor materies die onder de bevoegdheid van het FAVV vallen. Het draagt ook bij tot de internationale uitstraling van het FAVV.

De directeur van de Directie Dierengezondheid en Veiligheid van Dierlijke producten is ook de Belgische CVO (Chief Veterinary Officer). De directeur van de Directie Bescherming van planten en de veiligheid van plantaardige producten is de operationele COPHS (Chief Officer of Plant Health Services). Zij werken nauw samen met de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Het Directoraatgeneraal is ook het vaste contactpunt voor het Voedsel en Veterinair Bureau van de Commissie (Food and Veterinary Office, FVO) en verzekert de opvolging van de opdrachten van de FVO in België.


  • Sectorale directies

    De DGCB telt 3 sectorale directies:
    • de Directie Plantenbescherming en Veiligheid van de Plantaardige Producten,
    • de Directie Dierengezondheid en Veiligheid van de Dierlijke Producten,
    • de Directie Transformatie en Distributie van Levensmiddelen.

    Hun essentiële opdrachten omvatten:
    • de uitwerking van de wetgeving,
    • de vertegenwoordiging van het FAVV bij de Europese Commissie, de Raad en andere internationale fora,
    • het programmeren van de monsternemingen, de analyses en de inspecties,
    • de rapportering van de resultaten van deze programmering aan de regering, de sectoren, het publiek en diverse Europese en internationale instanties,
    • de opvolging van de autocontrolegidsen en van de implementatie van gevalideerde autocontrolesystemen,
    • de contacten met de belanghebbenden waaronder andere overheden en de sectoren.


  • Stafdirecties

    De DGCB telt eveneens 3 stafdirecties:
    • De Stafdirectie Internationale zaken,
    • De Directie voor Risicobeoordeling,
    • De Directie Integratie van Bedrijfsinformatie.

    Hun essentiële opdrachten omvatten:
    • het sluiten van bilaterale akkoorden die Belgische operatoren toegang verlenen tot de markt van derde landen, alsook de ondersteuning van de operatoren in samenwerking met gewestelijke agentschappen,
    • de risicobeoordeling m.b.t. de voedselketen door het werk van het Wetenschappelijk Comité te ondersteunen en door eigen operationele risicobeoordelingen te ontwikkelen,
    • de contacten met organisaties voor risicobeoordeling en het EFSA in het bijzonder,
    • de uitbouw van kwaliteitsvolle databanken binnen het FAVV,
    • de opvolging van de geleidelijke introductie van e-government,
    • de samenwerking met andere federale (Kruispuntbank voor Ondernemingen, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,…), gewestelijke of Europese overheidsdatabanken (EFSA).




Directoraat-generaal Controle

Het Directoraat-generaal Controle (DGC) implementeert de processen om de veiligheid van de voedselketen te bewaken in alle stadia van de productie, transformatie en distributie.

Enerzijds vertaalt het DGC het jaarlijkse controleprogramma in provinciale controleprogramma’s en verzekert ze de inspecties, de bemonsteringen en de certificatie. Anderzijds staat het in voor:
  • de preventie, opsporing en repressie van fraude, de bestrijding van bepaalde illegale praktijken met economisch belang en van het gebruik van sommige verboden stoffen,
  • het oplijsten van operatoren die activiteiten uitvoeren in de voedselketen door hen een erkenning, toelating of registratie toe te kennen,
  • de controle op de implementatie van een autocontrolesysteem door de operatoren en het op de markt brengen van veilige, conforme en traceerbare producten, zoals beschreven in de geldende wetgeving,
  • het uitvoeren van inspecties en bemonsteringen alsook hun rapportering en, in voorkomend geval, het nemen van maatregelen naar aanleiding van uitgevoerde controles, waaronder, met name een verhoogde controle van operatoren ten gevolge van een ongunstige inspectie,
  • het beheer en de voortdurende verbetering van het kwaliteitssysteem.

Het DGC bestaat uit de centrale diensten, die belast zijn met de coördinatie van de activiteiten, en uit de externe diensten, die belast zijn met de controle en de certificatie. Elke provincie alsook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beschikt over een controleeenheid (PCE). Die elf PCE’s staan ieder onder leiding van een PCE-hoofd. Het FAVV is ISO 17020 geaccrediteerd voor zijn inspectieactiviteiten.


  • De diensten van het hoofdbestuur

    De Directie van het hoofdbestuur bestaat uit 5 diensten: 3 diensten die gecreëerd zijn op basis van een indeling van alle operatoren die actief zijn in de voedselketen volgens hun activiteit en volgens het toepasbare controlesysteem. Elke dienst is dus verantwoordelijk voor een bepaalde groep van activiteiten.

    Die 3 diensten zijn:
    • de Dienst Primaire productie (PRI) (plantaardige en dierlijke sector),
    • de Dienst Transformatie (TRA),
    • de Dienst Distributie (DIS).

    Daarnaast zijn er twee diensten met een horizontale opdracht:
    • de Dienst Import - Export & Notificaties (IEC) behandelt de individuele import- en exportdossiers en staat in voor de correcte opvolging van alle berichten die direct of indirect binnenkomen met informatie over een mogelijk risico voor de volksgezondheid of voor de gezondheid van dieren of planten (RASFF-berichten, klachten, ongunstige controle- of analyseresultaten in het kader van de meldingsplicht);
    • de Dienst Erkenningen (AER) coördineert het beheer van de dossiers m.b.t. erkenningen, toelatingen en registraties van alle operatoren en inrichtingen.


  • Inspectiediensten

    Regionale directie en Nationale Implementatie- en Coördinatie- Eenheid (NICE)

    Om de coördinatie tussen de PCE’s en de centrale diensten te verzekeren zijn twee regionale directeurs aangeduid binnen het Directoraat-generaal Controle. Zij beschikken over een Nationale Implementatie- en Coördinatie-eenheid (NICE) om hun opdrachten uit te voeren.

    De NICE evalueert op het ganse Belgisch grondgebied de kwaliteit van de controles die de PCE’s uitvoeren.

    Zij ziet er onder andere op toe dat de controles op een uniforme manier worden uitgevoerd, ze realiseert gecoördineerde inspecties, ze organiseert audits van autocontrolesystemen en ze begeleidt de FVO-inspecteurs en de buitenlandse bezoekers.

    Daarenboven speelt de NICE een rol in het beheer van de DMO’s en ziet ze toe op de implementatie van IT-applicaties in de PCE’s. Ze omkadert de PCE’s in de implementatie van kwaliteitsmanagement- en milieumanagementsystemen volgens de ISO 9001- en ISO 17020-normen en EMAS.


  • Provinciale controle-eenheden (PCE’s)

    Voor elk van de 10 provincies en voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er een controle-eenheid die de controles op het terrein uitvoert. Iedere provinciale controle-eenheid wordt geleid door een PCE-hoofd, die het werk organiseert en de rol vervult van verbindingspersoon met het hoofdbestuur. Iedere PCE omvat 3 sectoren: een sector primaire productie (plantaardige en dierlijke sectoren), een sector transformatie en een sector distributie Aan bepaalde PCE’s zijn grensinspectieposten (GIP’s) toegevoegd die zich in de (lucht)havens bevinden. Er zijn in totaal 6 GIP’s waar het FAVV dieren en producten afkomstig van derde landen controleert.


  • Nationale Opsporingseenheid (NOE)

    De NOE is belast met de preventie, de opsporing en de repressie van fraude en het gebruik van verboden stoffen (hormonen, enz.). Omwille van de complexiteit (geografisch, technisch,…) en/of het georganiseerd karakter van deze inbreuken worden dossiers die een gespecialiseerde, gecoördineerde en/of multidisciplinaire aanpak vergen (samenwerking met de parketten, federale of lokale politie) aan de NOE toevertrouwd.




Het Directoraat-generaal van de laboratoria

Om de veiligheid en de kwaliteit correct te bewaken moeten de controles ondersteund worden door analyses. Het Directoraat-generaal van de Laboratoria (DGL) beschikt hiertoe over 5 geaccrediteerde (ISO 17025) laboratoria: de federale laboratoria van Gembloux, Gentbrugge, Melle, Tervuren en Wandre.


  • De diensten van het hoofdbestuur

    De Directie van het hoofdbestuur coördineert een netwerk van een vijftigtal externe partnerlaboratoria (privé, universitair, publiek) waaronder laboratoria die gespecialiseerd zijn in de opsporing van dierziekten. Ze erkent externe laboratoria en vertrouwt hen analyses toe voor rekening van het FAVV. Ze waakt ook over de termijnen en de prijzen van de analyses, waakt over de nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid van de resultaten en ziet erop toe dat de analysemethodes beantwoorden aan de toepasselijke normen. De verschillende analytische mogelijkheden van de laboratoria worden vermeld op de website van het FAVV.

    Dat netwerk van laboratoria wordt wetenschappelijk en technisch ondersteund door nationale referentielaboratoria die gespecialiseerd zijn in welomlijnde domeinen. Een auditcel controleert de prestaties van de nationale referentielaboratoria en er wordt bijzondere aandacht besteed aan de ontwikkeling van nieuwe technieken.


  • Laboratoria van het FAVV

    De federale laboratoria voor de Voedselveiligheid van Gembloux, Gentbrugge, Melle, Tervuren en Wandre zijn geaccrediteerd voor het uitvoeren van analyses (ISO 17025), het organiseren van ringtesten ter attentie van de laboratoria die erkend zijn door het FAVV (ISO 17043), alsook voor het ijken van thermometers en pipetten (ISO 17025). Ze staan ook in voor de dispatching van de monsters tussen de laboratoria vanuit de provinciale controle-eenheden.

    De 5 laboratoria voeren tal van analyses uit op levensmiddelen, verpakkingsmaterialen, milieu, diervoerders, water, bloedplasma, meststoffen en bodemverbeteraars:
    • microbiologische en virologische analyses,
    • fytopathologische en fytofarmaceutische analyses,
    • het opsporen van residuen van diergeneeskundige middelen en verboden substanties,
    • het opsporen van contaminanten,
    • l analyses in de organische chemie en natte chemie,
    • opsporen van GGO’s,
    • opsporen van allergenen, kleurstoffen, bewaarmiddelen, zoetstoffen,
    • kwaliteitsanalyses (gehalte transvetten, vitamines, controle van de garanties inzake formulering, de aanwezigheid van gerecycleerde vetten,…), enz.,
    • opsporen van mycotoxines,
    • analyses van migraties van metalen en bepaalde specifieke migraties vanuit contactmaterialen,
    • microscopische analyses: dierlijk meel, moederkoren.




Directoraat-generaal van de Algemene Diensten

Het Directoraat-generaal van de Algemene diensten (DGAD) heeft een transversale ondersteunende rol voor het geheel van de organisatie. Ze verzekert het beheer van het personeel, van het budget, van de financiering, van de logistiek, van de ICT en van de juridische dienst van het FAVV.


  • Personeel en Organisatie (P&O)

    Deze dienst heeft als doel geschikt personeel aan te trekken, te rekruteren, te verwelkomen, te motiveren, te oriënteren en te vergoeden en hun ontwikkeling te bevorderen met de beschikbare middelen, opdat het FAVV op efficiënte en doeltreffende manier zijn opdrachten kan uitvoeren.

    Door een gepersonaliseerde dienst aan te bieden aan de personeelsleden, aan het lijnmanagement en aan het FAVV in zijn geheel draagt P&O bij tot het realiseren van de missie en de doelstellingen van de organisatie, en worden de noden van de medewerkers met die van de organisatie verzoend.


  • Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

    Deze dienst ziet erop toe dat het FAVV op elk ogenblik over de nodige informaticatools beschikt om zijn opdrachten uit te voeren. Om dit te bereiken beschikt de dienst over een sterk team van interne experten, geruggensteund door gespecialiseerde consultants voor kortere of zeer gespecialiseerde opdrachten.


  • Budget en beheerscontrole (B&B)

    Deze dienst voert de boekhouding van het FAVV uit volgens de algemene, budgettaire en analytische boekhoudprincipes. Deze bereidt de begroting en de begrotingscontrole van het FAVV voor. Hij maakt de jaarrekeningen op en waakt over de liquiditeiten. De dienst analyseert systematisch de mogelijke financiële risico’s en stelt maatregelen voor om deze risico’s te beheersen.

    In toepassing van artikel 303 van de programmawet van 24 december 2002 staat de dienst eveneens in voor het boekhoudkundig beheer van de organieke begrotingsfondsen (Sanitair fonds, Grondstoffenfonds en Plantenfonds) die onder de bevoegdheid vallen van de FOD Volksgezondheid.


  • Financiering

    Deze dienst heeft als opdracht de jaarlijkse heffingen te innen die ten laste zijn van alle operatoren die aan een controle van het FAVV onderworpen zijn. Hij verstuurt de aangifteformulieren naar de operatoren, behandelt de ontvangen aangiftes, maakt de facturen op, verzendt deze en vordert de schulden in.

    Hij int eveneens de retributies, die het FAVV aanrekent voor bepaalde prestaties (vleeskeuring, certificaten, audits, aanvraag tot erkenning,…).


  • Logistiek

    Deze dienst ondersteunt de kernprocessen van het FAVV met materiaal en uitrusting, huisvesting en werkplaatsinrichting, logistieke bevoorrading en transport, voorraad- en inventarisbeheer, contractbeheer en overheidsopdrachten.


  • Juridische dienst

    Deze dienst verleent aan de andere diensten van het FAVV juridische expertise en werkt mee aan het opstellen van de reglementering en het geven van advies. De dienst staat tevens in voor de verdediging van de belangen van het FAVV en de goede afloop van zijn opdrachten door conflicten af te wenden en geschillen voor rechtscolleges te beheren.

    De Commissarissen voor de administratieve boetes stellen administratieve boetes voor aan overtreders van de wetgeving en onderhouden de relaties met de Parketten.




Auditcomité

Het Auditcomité van het FAVV heeft als opdracht toe te zien op de werking van de interne auditactiviteiten.

Het Auditcomité bestaat uit 5 leden waarvan 4 externen (2 vertegenwoordigers van het Raadgevend Comité, 1 vertegenwoordiger van de voogdijminister en 1 consultant gespecialiseerd in audit en kwaliteitssystemen die dit comité voorzit, en een vertegenwoordiger van het Directiecomité van het FAVV). Het jaarprogramma en de jaarverslagen van de audits worden zowel aan het Auditcomité als aan het management voorgelegd.

Sinds 2010 houdt een gemeenschappelijk Federaal Auditcomité (ACFO) voor alle federale diensten ook toezicht op de activiteiten van de interne audit. Het gaat om een onafhankelijk raadgevend orgaan in dienst van de federale regering dat bijdraagt tot het goed beheer van de federale overheidsdiensten en erop toeziet dat de federale overheidsdiensten het geld van de bijdrageplichtigen goed besteden (www.auditcomite.belgium.be).




Raadgevend Comité

Het Raadgevend Comité van het FAVV bestaat uit een veertigtal leden die de voornaamste beroepssectoren, de consumentenorganisaties en andere betrokken overheden vertegenwoordigen.

Dit comité verschaft, op eigen initiatief of op vraag van de Minister of van de gedelegeerd bestuurder, adviezen over onderwerpen gerelateerd met het door het FAVV gevolgde en te volgen beleid. Het Comité vormt ook een overlegplatform dat een transparante discussie mogelijk moet maken tussen het FAVV en zijn partners over de actualiteit, de evolutie van de reglementering, de financiering, obstakels bij uitvoer, enz.




Wetenschappelijk Comité

Het Wetenschappelijk Comité bestaat uit een twintigtal wetenschappers die gespecialiseerd zijn in risicobeoordeling met betrekking tot de voedselketen.

Het verschaft onafhankelijke adviezen over onderwerpen inzake die materie, op vraag van de gedelegeerd bestuurder, van de minister of op zijn eigen initiatief.
 
   
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Foodweb
- FAVV Enquêtes
CONTACT :
- De woordvoerders
- Provinciale controle-eenheden (PCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren