www.favv.be       FAVV - BUSINESSPLAN 2015-2017
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
FR NL DE EN



  Kwalitatieve enquête bij belanghebbenden Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 22.04.2016

Deloitte voerde voor rekening van het FAVV bij zijn belanghebbenden een kwalitatieve enquête uit met betrekking tot zijn werking met het oog op de realisatie van een nieuw businessplan.

Het ging er enerzijds om de waardering en de verwachtingen van de belanghebbenden te kennen met betrekking tot zijn huidige werking en anderzijds de houding van de belanghebbenden ten aanzien van zijn strategische visie. De enquête werd uitgevoerd tussen begin juni en eind augustus 2014.

De bevraging werd opgesteld rond 12 thema’s: (1) FAVV, een organisatie in beweging; (2) verantwoordelijk voor de voedselveiligheid / taakverdeling; (3) controlebeleid- en programma; (4) controles, inspectie en keuring; (5) certificaten, export, toelatingen, …; (6) crisispreventie en crisisbeheer; (7) financiering; (8) communicatie; (9) FAVV en andere overheden; (10) FAVV en administratieve lasten; (11) beleid, regelgeving en internationale relaties en (12) autocontrole.

De enquête werd uitgevoerd door middel van een online peiling tegelijkertijd bij operatoren en bij verenigingen alsook via 2 discussiegroepen met de operatoren en 55 diepte-interviews (23 leden van het Raadgevend Comité van het FAVV en 32 operatoren actief in de voedingssector).



Algemene conclusies van de stakeholderbevraging

Belangrijke algemene positieve punten werden aangegeven door de respondenten:
  • Het FAVV wordt beschouwd als een performante overheid die geldt als een internationaal voorbeeld.
  • De doorgevoerde veranderingen zijn voelbaar in het veld en worden positief onthaald (vb. checklists, communicatie en informatie, bereikbaarheid PCE’s, enz.), maar er is ruimte voor voortdurende verbetering (bijv. verdere verlaging van de administratieve kosten).
  • Het FAVV biedt ruimte voor samenwerking en overleg via meerdere kanalen en formats.

De bevraagde personen hebben de perceptie dat het FAVV:
  • onvoldoende zijn imago valoriseert in binnen- en buitenland m.b.t. de efficiënte en effectieve werking van het FAVV om voedselveiligheid te waarborgen in België (bijvoorbeeld het bevorderen van export);
  • de uniformiteit moet proberen te bevorderen in de toepassing en de interpretatie van wetgeving bij controles, regelen van export, toepassen van sectorgidsen, enz. zowel op het niveau van de PCE’s als dat van de controleurs;
  • meer inspanningen moet leveren inzake adviezen en coaching van operatoren, in het bijzonder van KMO’s.

De aandachtspunten en bezorgdheden van de verschillende respondenten zijn immers de volgende:
  • Bijkomende besparingsrondes mogen een efficiënte werking van het FAVV niet in de weg staan of een risico vormen voor de sector (te weinig externe controles of aansporing voor het instellen van een autocontrolesysteem).
  • Fragmentatie van bevoegdheden en verantwoordelijkheden creëert onduidelijkheid.
  • Belanghebbenden zijn grotendeels van mening dat het FAVV een toenemend aantal inspanningen doet om de export van Belgische producten te versterken, maar dat dit onvoldoende is wegens het toenemend belang van export binnen alle sectoren.
  • Te weinig stimuli voor KMO’s met het oog op de implementatie van een autocontrolesysteem.



Gevoeligheid thema’s

In vergelijking met de vorige bevraging van de belanghebbenden van het FAVV (2011), is de gevoeligheid van de volgende thema’s toegenomen bij de respondenten. M.a.w. neemt het belang van die onderwerpen in de sector toe, wat een aanzienlijke input kan zijn voor de redactie van een nieuw businessplan:

  • de certificaten, export en toelatingen,
  • de controle, inspectie en keuring,
  • de financiering.



Voornaamste aanbevelingen uit de bevraging van de belanghebbenden

Het verder zetten van de inspanningen m.b.t. de uniformisering van controles op het niveau van de verschillende PCE’s, met name:
  • het versterken van de kennis m.b.t. controles in specifieke domeinen die men controleert, samen met de federaties;
  • door de inspanningen meer toe te spitsen op de communicatie met en de feedback aan operatoren met betrekking tot het programmeren van controles en de uitgeoefende activiteiten.

Het versterken van de ondersteuning aan de operatoren, in het bijzonder aan de KMO’s, met name:
  • door de voorlichtingsfunctie te versterken ten aanzien van de operatoren (bijvoorbeeld voorlichtingsbrochures, ter beschikking stellen van een cursus, verwijzen naar specifieke informatiebronnen of naar contactpersonen die kunnen helpen);
  • de huidige inspanningen om procedures te informatiseren, alsook de implementatie van administratieve lastenverlaging (met name registers en voorlichtingsverplichtingen, facturatie, uitvoerverplichtingen) behouden;
  • door de verdere ondersteuning van operatoren in de implementatie en uitvoering van autocontrolesystemen en door het accent te leggen op de creatie van meer (financiële) incentives voor de klein(st)e operatoren;

Het verder inzetten op een gerichte communicatie m.b.t.:
  • het versterken van het FAVV-profiel in binnen- en buitenland in zijn capaciteiten om voedselveiligheid te waarborgen in België. Het FAVV moet zijn pluspunten beter communiceren (solide kwaliteitssysteem), met inbegrip naar het buitenland om de export te bevorderen;
  • het verduidelijken aan operatoren van rollen en bevoegdheden van het FAVV en andere overheden;
  • evenwichtige communicatie bij crisissen (op nationaal of op internationaal vlak);
  • optimaliseren van de structuur en kanalen van informatiebedeling (bijv. brochure per sector, gespecialiseerde nieuwsbrieven, andere structuur van de website);
  • het verder inzetten op interactie/overleg met federaties.

Uitbreiden van aandacht en middelen rond het thema export, gezien het groeiende belang ervan in de voedingssector, met name door:
  • het verbeteren van administratieve procedures m.b.t. export en versnellen van de dienstverlening m.b.t. exportgerelateerde dossiers.
  • het versterken van de ondersteuning aan de voedingssector in hun export alsook van de medewerking van operatoren van de sector om bestaande markten van derde landen open te houden en nieuwe markten mogelijk te maken.



SWOT-analyse

De SWOT-analyse tracht een geconsolideerd overzicht te verschaffen van de belangrijkste bevindingen uit de bevraging van de belanghebbenden op basis van de conclusies en de aanbevelingen die werden geïdentificeerd voor ieder thema. Deze SWOT-analyse is opgesteld op basis van de interpretaties van de interviewers betrokken in deze opdracht.

KRACHTEN
  • Het FAVV wordt beschouwd als een performante overheid die geldt als een internationaal voorbeeld.
  • De doorgevoerde veranderingen zijn voelbaar in het veld en worden positief onthaald (vb. checklists, communicatie en informatie, bereikbaarheid PCE’s, enz.).
  • Het FAVV biedt ruimte voor samenwerking en overleg via meerdere kanalen en formats.
ZWAKTES
  • Onvoldoende in staat om via communicatie zijn imago te valoriseren in binnen- en buitenland m.b.t. de efficiënte en effectieve werking van het FAVV om voedselveiligheid te waarborgen in België.
  • Perceptie van gebrek aan uniformiteit in de toepassing en interpretatie van de wetgeving bij controles, regelen van export, toepassen van sectorgidsen, enz. zowel op het niveau van de PCE als van de controleurs.
OPPORTUNITEITEN
  • Belanghebbenden, zowel operatoren als federaties, staan open voor overleg en samenwerking.
  • Potentieel om administratieve lasten voor operatoren (KMO’s) verder te verlagen.
  • Het uitwerken van een holistische en conceptuele communicatiestrategie voor het FAVV, doelgroepgericht en niet gefragmenteerd.
BEDREIGINGEN
  • Bijkomende besparingsrondes binnen de overheid mogen een efficiënte werking van het FAVV niet in de weg staan.
  • De fragmentatie van bevoegdheden en verantwoordelijkheden creëert onduidelijkheid.
  • Toenemend belang aan export in de sector staat niet in verhouding tot de inspanningen die door FAVV worden geleverd wat betreft deze sector.
 
   
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Foodweb
- FAVV Enquêtes
CONTACT :
- De woordvoerders
- Provinciale controle-eenheden (PCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren