www.favv.be       FAVV - ACTIVITEITENVERSLAG 2017
Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
ZOEKMOTOR
A tot Z
FR NL



  Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 11.06.2018



Het meldpunt van het FAVV is bestemd voor consumenten. Het meldpunt behandelt elk jaar duizenden vragen en klachten.

In 2017 heeft het meldpunt 3.804 klachten ontvangen, wat 4,2 % meer is dan in 2016.

De klachten hebben voornamelijk te maken met de hygiƫne van lokalen en personen (1.194 klachten), productie- en bewaarmethodes van levensmiddelen (1.018) en mogelijke voedselvergiftigingen (809). Iedere klacht leidt tot een onderzoek door de betrokken Lokale Controle-Eenheid (LCE).

Opvallend is wel de sterke toename van het aantal vragen: 8.870 tegenover 6.987 in 2016 (+ 26%). Dit heeft voornamelijk te maken met het fipronilincident in augustus: alleen al daarover werden 1.345 vragen gesteld.
 
   
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

ONZE SITES : - FAVV Professionelen
- FAVV Consumenten
- De smiley
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
- FAVV Enquêtes
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren