Globale controleresultaten Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
30.06.2020
Aantal missies |
Aantal operatoren |
106.143 |
55.098 |
Tijdens een missie kunnen meerdere types controles gerealiseerd worden: inspecties, monsternemingen en andere.
Het totaal is dus kleiner dan de som van de verschillende lijnen in de tabel.
De resultaten van de inspectiemissies zijn beduidend beter in bedrijven die beschikken over een gevalideerd autocontrolesysteem (ACS).
Maatregelen
|
Aantal maatregelen |
Waarschuwingen |
14.739 |
PV's |
9.600 |
Inbeslagnemingen |
2.092 |
Tijdelijke sluitingen |
166 |
Procedures voor opschorting of intrekking erkenning. |
109 |
Maatregelen ingevolge non-conformiteiten bij een andere operator |
430 |
Andere |
1.368 |
Totaal |
28.504 |
Resultaten van de inspecties (met checklists)
Resultaten van de checklists: alle sectoren
|
2017 |
2018 |
2018 vs. 2017 (%) |
Conformiteit 2017 (%) |
Conformiteit 2018 (%) |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne |
18.732 |
17.071 |
-8,9 |
93,0 |
90,7 |
Infrastructuur en inrichting (voor toekennen erkenning) |
297 |
370 |
24,6 |
91,2 |
92,4 |
Infrastructuur, inrichting en hygiëne & autocontrole |
29.926 |
25.053 |
-16,3 |
65,6 |
53,3 |
Autocontrolesysteem |
4.032 |
5.612 |
39,2 |
87,3 |
86,5 |
Traceerbaarheid |
34.886 |
33.256 |
-4,7 |
88,6 |
87,3 |
Meldingsplicht |
26.640 |
24.408 |
-8,4 |
98,2 |
97,8 |
Administratieve gegevens operator |
44.268 |
3.698 |
-8,8 |
94,8 |
91,5 |
Fytosanitaire controle |
2.699 |
3.232 |
19,7 |
Niet van toepassing |
Gewasbeschermingsmiddelen |
2.797 |
2.887 |
3,2 |
90,0 |
90,4 |
Dierengezondheid |
4.056 |
3.698 |
-8,8 |
94,5 |
92,9 |
Geneesmiddelen en diergeneeskundige bedrijfsbegeleiding |
5.239 |
4.729 |
-9,7 |
94,8 |
91,5 |
Dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie |
4.008 |
4.593 |
14,6 |
92,5 |
93,6 |
Etikettering |
12.829 |
10.604 |
-17,3 |
85,1 |
82,7 |
Nevenproducten van levensmiddelen |
1.088 |
1.161 |
6,7 |
98,5 |
98,0 |
Rookverbod |
10.214 |
8.798 |
-13,9 |
95,6 |
94,6 |
Vervoer |
2.665 |
1.467 |
-45,0 |
90,3 |
89,5 |
Erkenning uitvoer |
110 |
96 |
-12,7 |
97,3 |
96,9 |
Totaal |
204.486 |
193.887 |
-5,2 |
87,5 |
85,6 |
Bij het berekenen van het totaalpercentage wordt er geen rekening gehouden met de scope ‘fytosanitaire controle’.
De resultaten van de inspecties worden in de specifieke hoofdstukken meer in detail beschreven.
Het is belangrijk op te merken dat de cijfers en resultaten van het activiteitenverslag voor 2018 niet zomaar te vergelijken zijn met deze voor 2017. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Op basis van een grondige evaluatie in 2017 werden de inspectiefrequenties en de frequenties voor de opvolgingsinspecties in een aantal sectoren herzien. Zo werden de inspectiefrequenties vanaf januari 2018 verlaagd voor o.a. een aantal diervoederfabrikanten en -groothandelaars, meststoffabrikanten, groothandelaars in levensmiddelen, slagerijen en viswinkels, en verhoogd voor o.a. de fabrikanten van en gekoelde opslag en herverpakkingscentra voor kikkerbillen en slakken, en een aantal grootkeukens zonder bereiding ter plaatse.
- Vanaf januari 2018 werd het systeem ‘Dynamo’ geïmplementeerd. Kort gesteld komt dit erop neer dat men is afgestapt van de ‘klassieke’ checklists en men een ‘template’-checklist dynamisch kan aanwenden zodat tijdens eenzelfde missie meerdere activiteiten van een operator kunnen worden geïnspecteerd met één checklist. Waar bv. in de transformatiesector voorheen voor de scope infrastructuur, inrichting en hygiëne werd gewerkt met een één algemene checklist voor meerdere activiteiten en één specifieke checklist per activiteit, werd één dynamische geïntegreerde checklist gecreëerd. In de FoodNet-databank worden de resultaten van deze checklist vervolgens zo opgeslagen dat er per plaats-activiteit-product-combinatie (PAP-combinatie) een uitkomst van de inspectie wordt weergegeven.
In een aantal gevallen wordt een generieke checklist gebruikt die voor alle activiteiten van de operator geldt en die niet wordt opgesplitst per activiteit, aangezien deze verbonden is aan het gedrag van de operator. Dit is het geval voor de scopes meldingsplicht en administratieve gegevens. Ook voor de scope etikettering is er geen opsplitsing per activiteit voorzien omdat het hier eerder over productcontroles gaat.
Het gebruik van Dynamo met de verschillende soorten checklists heeft ook een effect op de wijze van rapportering van de inspecties en de aantallen uitgevoerde inspecties. Zo worden de inspecties m.b.t. etikettering niet langer als aparte scope in de verschillende hoofdstukken geplaatst, maar is er een nieuwe sectie voorzien met de resultaten van alle etiketteringsinspecties, onderverdeeld in etikettering van levensmiddelen, diervoeders, en andere producten. De generieke checklists voor de scope administratieve gegevens en meldingsplicht werden reeds niet meer opgenomen in de aparte hoofdstukken maar wel in de globale inspectieresultaten. Voor de scope transport worden dit jaar alle betreffende checklists opgenomen in een aparte sectie aangezien het geheel gaat over vervoer van levensmiddelen, diervoeders en levende dieren.
- Hoewel de controles in het kader van het controleplan verhoudingsgewijs nog altijd de belangrijkste hoofdmoot vormen, worden er de laatste drie jaar meer en meer controles uitgevoerd buiten het controleplan (bv. in het kader van de meldingsplicht, RASFF, klachten, hercontroles en opvolgingsinpecties). Met de voor het Agentschap beschikbare middelen wordt er prioriteit gegeven aan het beheer en opvolging van non-conformiteiten en wordt de focus minder gelegd op die operatoren waarbij de voorgaande inspecties gunstig waren en geen recente non-conformiteiten (zoals in het kader van de meldingsplicht, RASFF, …) werden vastgesteld. Deze benadering vertaalt zich ook in het relatief groter aantal maatregelen zoals de opmaak van PV’s, inbeslagnemingen en de opstart van procedures voor opschorting of intrekking van een erkenning.
Daarnaast hebben ook de opvolging van bepaalde incidenten (zoals fipronil, Veviba) en het uitbreken van bepaalde planten- (Xylella) en dierziekten (ziekte van Newcastle, Afrikaanse varkenspest) een impact gehad op de controleactiviteiten.
|
|