www.favv.be     |   Activiteitenverslag 2023 HOME
FR   |   NL



Ten dienste van de consumenten Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 18.06.2024

De consument blijft centraal staan in het beleid van het FAVV. De controleprogramma’s zijn erop gericht om de risico’s voor de consument in het traject voorafgaand aan de aankoop zo klein mogelijk te houden. Eenmaal een levensmiddel in handen van de consument is, krijgt de consument zelf ook een deel van de verantwoordelijkheid. Het is dan ook belangrijk dat de consument over alle aspecten die te maken hebben met voedselveiligheid geïnformeerd en gesensibiliseerd wordt.

In 2023 bleef het door het FAVV gevolgde communicatiebeleid van toepassing: nog dichter bij de consument staan nog beter naar hem luisteren, en hem nog beter informeren. De sociale media vormen hiertoe een steeds belangrijker instrument.


Communicatie naar de consumenten in cijfers

2023
Persberichten door het FAVV 40
Productterugroepingen en waarschuwingen door bedrijven (onder supervisie van het FAVV) 264
Productterugroepingen en waarschuwingen door het FAVV 80
Bezoeken: www.favv.be 1.277.315
Meldpunt voor de consument Vragen 3.922
Klachten 4.865
Facebook Abonnees 73.900
Gepubliceerde berichten 1.138
Twitter Abonnees 6.601
Gepubliceerde berichten 811
LinkedIn Abonnees 13.623
Gepubliceerde berichten 345

Meer weten?
Belgische voedingsbedrijven stuurden 339 productterugroepingen en waarschuwingen uit in 2023


Nieuwe Smiley

Sinds 1 januari 2024 heeft het FAVV een nieuw logo en samen met dit nieuwe logo is er ook een nieuwe Smiley ingevoerd. De betekenis en de voorwaarden voor het bekomen van de Smiley zijn ongewijzigd gebleven. De Smiley kan nog steeds enkel bekomen worden door bedrijven die levensmiddelen rechtstreeks aan de consument leveren (B2C). Het is een zelfklever die aantoont dat een bedrijf beschikt over een geloofwaardig autocontrolesysteem en gecertificeerd is door een daartoe erkende certificatie-instelling.

Voor de bedrijven heeft zo’n certificatie van alle activiteiten als voordeel dat ze zullen kunnen genieten van een belangrijke korting op de jaarlijkse heffing bij het FAVV. Ze zullen ook minder vaak gecontroleerd worden door het FAVV, aangezien de risico’s voor de voedselveiligheid binnen deze bedrijven beschouwd worden als zijnde onder controle en dus beperkt.

Voor de consument heeft een Smiley als voordeel dat hij erop kan vertrouwen dat de voedselveiligheid van de producten van deze bedrijven optimaal is. De consument heeft ook de mogelijkheid om via de website van het FAVV te raadplegen welke winkels, restaurants, … beschikken over een Smiley.

Eind 2023 waren er 3.455 bedrijven die beschikten over de oude Smiley. De oude Smiley’s afgeleverd vóór eind 2023 blijven nog geldig voor de duur van de geldigheid van de certificatie van het autocontrolesysteem. In het geval van nieuwe validaties of hervalidatie wordt sinds 01/01/2024 automatisch de nieuwe smiley toegekend. Gedurende een overgangsperiode van 3 jaar zullen zowel de oude als de nieuwe Smiley in het straatbeeld terug te vinden zijn.

Meer informatie over de Smiley is terug te vinden op de FAVV-website.
   
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

ONZE SITES : - FAVV
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren


 
  Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen  |  Toegankelijkheidsverklaring  |  Ons cookiebeleid  |  Gebruiksvoorwaarden & disclaimer