www.favv.be     |   Activiteitenverslag 2023 HOME
FR   |   NL



Het Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 19.06.2024

Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten de consument en elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

Het FAVV stelt daarbij de consument centraal.

Heb je vragen of klachten, zoals ziek geworden na een etentje, een product aangekocht met een etiket in een vreemde taal of wil je weten wat het verschil is tussen “ten minste houdbaar tot” of “te gebruiken tot”…? Voor dit en nog veel meer kan je terecht bij het Meldpunt voor de consument. Een team van Nederlandstalige en Franstalige medewerkers staat elke werkdag klaar om je op een laagdrempelige manier verder te helpen. Nieuwsgierig naar wat we voor jou kunnen betekenen?

Bekijk alvast onze video:
Bekijk de video
https://www.youtube.com/watch?v=fEz3qMHf-qM



Klachten? We onderzoeken ze!

Het Meldpunt is het eerste aanspreekpunt voor consumenten, contact opnemen kan heel eenvoudig via een online formulier, per mail, telefonisch… . Je kan bij ons terecht voor een probleem of ontevredenheid over voeding of een onderneming actief in de voedselketen. Klachten worden doorgegeven aan onze controleurs die actief zijn op het terrein en ter plaatse een controle uitvoeren indien nodig. Na het afronden van het onderzoek ontvangt de persoon die contact met ons opneemt ook feedback, zo draag je als consument bij tot meer voedselveiligheid.

Voedselveiligheid leeft meer dan ooit onder consumenten, die steeds vaker hun weg vinden naar het Meldpunt.

Het Meldpunt heeft 4.865 klachten ontvangen en behandeld, een gemiddelde van 20 klachten per werkdag.


Totaal aantal consumentenklachten in 2023 per sector:



Type consumentenklachten 2023:




Ongeveer één derde (30%) van het aantal klachten die het FAVV in 2023 ontving, valt binnen de categorie hygiëne. Het gaat dan om consumenten die twijfels hebben over de algemene netheid van een etablissement, hygiëne van het personeel, sporen van ongedierte… De tweede grote groep aan klachten (28%) zijn afkomstig van mensen die ziek werden en daarbij vermoeden dat dit komt door het eten van een bepaald levensmiddel. Klachten over bewaarmethode zoals temperaturen, houdbaarheidsdata… (17%) vervolledigen de top drie.

Opvallend is dat in 52% van de controles die naar aanleiding van een consumentenklacht werden uitgevoerd, de aangehaalde problemen daadwerkelijk gegrond bleken. Daarnaast werden bij 5% van deze controles, andere overtredingen vastgesteld dan degene die in de klacht werden vermeld. Dit betekent dat maar liefst 5,7 op 10 klachten leiden tot maatregelen op het terrein. Elke klacht draagt dus bij tot een continue bescherming van de consument.



Heb je een vraag? We helpen je!

Consumenten kunnen het Meldpunt ook contacteren wanneer ze vragen hebben over de voeding die ze aankopen, bijvoorbeeld over etikettering van producten en de verplichtingen hierover, over allergenen of zelfs over het verloop van een controle door het FAVV.

Zo werden in 2023 3.922 vragen behandeld. Dit is een aanzienlijke daling tegenover het jaar 2022, maar blijft nog steeds een gemiddelde van 15 vragen per werkdag. Deze daling kan worden toegeschreven aan de overvloed aan vragen die het jaar ervoor werden ontvangen, met name gerelateerd aan de terugroeping van een aantal chocoladeproducten.

Over het hele jaar 2023 genomen werd 99% consumentenvragen beantwoord binnen de vier werkdagen.
   
Onze missie is ervoor zorgen dat alle actoren van de keten aan de consument en aan elkaar een optimale zekerheid geven dat levensmiddelen, dieren, planten en producten die ze consumeren, houden of gebruiken, betrouwbaar, veilig en beschermd zijn, nu en in de toekomst.

ONZE SITES : - FAVV
- Wetenschappelijk Comité
- Foodweb
CONTACT :
- De woordvoerders
- Lokale controle-eenheden (LCE)
- Interne en externe laboratoria
- Het meldpunt voor de consument
- De ombudsdienst voor de operatoren


 
  Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen  |  Toegankelijkheidsverklaring  |  Ons cookiebeleid  |  Gebruiksvoorwaarden & disclaimer