|
Meldpunt voor de consument Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
19.06.2017
Het meldpunt van het FAVV is bestemd voor consumenten. Het meldpunt behandelt elk jaar
duizenden vragen en klachten.
In 2016 heeft het meldpunt
3.652 klachten
ontvangen, wat 3,2 % minder is dan in 2015. Daar waar in 2015 een grote daling van het aantal klachten werd vastgesteld ten opzichte van het voorgaande jaar, is dit verschil in 2016 kleiner. In 2016 werd er dan ook geen enkele wijziging van de bevoegdheden van het FAVV doorgevoerd, terwijl dit in 2015 wel het geval was (cfr. verschuiving bevoegdheden dierenwelzijn sinds 01/01/2015). Het aantal rokersklachten is wel opnieuw afgenomen.
De klachten hebben voornamelijk te maken met
de hygiƫne van lokalen en personen (1.073 klachten), productie- en bewaarmethodes van
levensmiddelen (951) en mogelijke voedselvergiftigingen
(892). Iedere klacht leidt tot een
onderzoek door de betrokken Provinciale Controle-Eenheid
(PCE).
|
|