|
|
Ten dienste van |
Ten dienste van |
Internationale |
Inspecties | gezondheid, CVTI |
Monsternemingen en analyses |
Controles bij invoer |
Fraude- bestrijding |
Barometers |
Meldingen en gevolgen van controles Afdrukbare versie | Laatst bijgewerkt op
14.06.2018
RASFF Via het Rapid Alert System for Food & Feed (RASFF) werden in 2017 door alle lidstaten van de EU in totaal 3.764 meldingen gedaan van producten die een risico kunnen betekenen voor mens of dier, waarbij andere lidstaten of derde landen betrokken zijn. Hiervan gingen 200 meldingen uit van België als gevolg van: invoercontroles aan de grens (45), de autocontrole van een bedrijf (80), een officiële controle op de Belgische markt (57), consumentenklachten (4) of e-commerce (14).
Evolutie van RASFF-meldingen volgens verschillende criteria Top 5 van de RASFF-meldingen door België in 2017
In 2017 heeft het RASFF-contactpunt 475 meldingen met bijkomende informatie (“additionals”) verspreid binnen België; deze waren bestemd voor informatie of voor opvolging. Meldingsplicht Elke operator die activiteiten uitoefent die onder de bevoegdheid van het FAVV vallen, is verplicht om het FAVV in te lichten wanneer hij een vermoeden of reden heeft om aan te nemen dat een product dat door hem ingevoerd, geproduceerd, gekweekt, geteeld, verwerkt, vervaardigd of gedistribueerd werd, schadelijk kan zijn voor de gezondheid van mens, dier en plant (KB van 14/11/2003, art. 8 § 1). In onderstaande tabel wordt het aantal meldingen per dienst en de evolutie in de tijd weergegeven. Aantal meldingen per dienst en evolutie daarvan in de tijd
De evolutie in de tijd van het aantal meldingen per gevarenklasse wordt in de tabel hieronder weergegeven. Aantal meldingen per gevarenklasse en evolutie daarvan in de tijd
Het aantal meldingen door operatoren steeg met 11% tegenover 2016 tot een totaal van 1013 meldingen. Het aantal meldingen voor microbiologische gevaren blijft stijgen (+15%), in 2017 opnieuw voornamelijk met betrekking tot de aanwezigheid van Listeria monocytogenes (+23%). De meeste meldingen voor microbiologische gevaren hebben nog steeds betrekking op de aanwezigheid van Salmonella sp. (274 meldingen) in diverse levensmiddelen, diervoeders en voedermiddelen. Microbiologische gevaren blijven de belangrijkste reden van melding (54%) gevolgd door de meldingen over chemische gevaren (29%). Verdeling van de meldingen volgens de aard van het gevaar
Administratieve boetes Het koninklijk besluit van 22 februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden verricht door het FAVV, bepaalt dat in de voedselketen vastgestelde inbreuken aanleiding kunnen geven tot een administratieve sanctie: de betaling van een administratieve boete door de overtreder doet de strafvordering vervallen. De afhandeling van de procedure voor het voorstellen van administratieve boetes wordt, op basis van de taalrol, toevertrouwd aan een jurist-commissaris van de administratieve boetes. Nadat hij de parketten de mogelijkheid heeft gegeven om de vastgestelde inbreuken te vervolgen, stelt hij een administratieve boete voor. Voor wanbedrijven (correctionele straf) wordt een bedrag van 200 € tot 40.000 € voorgesteld; voor overtredingen (politiestraf) is dit 100 €. De commissaris van de administratieve boetes steunt op de strafbepalingen van de wetten waarvoor het FAVV bevoegd is en houdt daarbij rekening met de individuele situatie van de overtreder, de ernst van de inbreuken of het aantal, de weerslag op de gezondheid van consumenten, dieren of planten en het eventueel voorkomen van recidive. Evolutie van het aantal door de commissarissen van de administratieve boetes behandelde dossiers
Belangrijkste materies waarvoor proces-verbaal werd opgesteld (uit een totaal van ongeveer 50 trefwoorden)
Net als de voorgaande jaren worden vaak inbreuken vastgesteld in de horecasector en de detailhandel, te wijten aan een minder professionele instelling van de verantwoordelijken. Als reactie op die vaststelling heeft het FAVV sinds begin 2011 aan horecazaken voorgesteld om, onder bepaalde voorwaarden, als alternatief voor de administratieve boete, een opleiding te volgen bij de voorlichtingscel van het FAVV. In 2017 konden 2.106 operatoren van deze mogelijkheid gebruik maken (1.961 in 2015 en 1.950 in 2016). Hiervan schreven 524 zich ook daadwerkelijk in voor een opleiding (745 in 2015 en 672 in 2016), waarvan 179 al konden genieten van de (gedeeltelijke) kwijtschelding van de administratieve boete (564 in 2015 en 533 in 2016).
Intrekking of weigering van de erkenning of toelating Wanneer de andere maatregelen (waarschuwingen, PV…) zonder succes werden toegepast, start het FAVV de procedure van weigering, intrekking of schorsing van de erkenning of toelating op. In geval van bevestiging van deze sanctie en wanneer de intrekkingsprocedure wordt ingeleid, kan de operator vragen om gehoord te worden voor de beroepscommissie van het FAVV. In 2017 werden 49 procedures van weigering en 55 procedures van intrekking opgestart:
Bovendien werden 11 operatoren aan een onmiddellijke intrekking onderworpen (zonder de mogelijkheid om in beroep te gaan), gezien de ernst van de vastgestelde feiten. |
|